Använd universitetets alla resurser

Resurser

Ett av de enklaste sätten att få till variation i undervisningen är att dra nytta av de olika resurser som finns inom universitetet.

Foto: Quino Al via Unsplash

Många lärare vill få större variation och mer interaktivitet i sin undervisning, men har kanske inte tiden som krävs för att arbeta om kursupplägg eller lära sig nya verktyg. Utöver att ta del av de tips och tricks som finns på education.lu.se är det viktigt att inte glömma alla resurser som finns tillgängliga på universitetet.

Andra kan föreläsa!

Ett enkelt sätt att skapa lite variation i din kurs kan vara att bjuda in en extern föreläsare till din kurs, eller hänvisa studenterna till någon av alla de öppna föreläsningar som erbjuds.

Utnyttja biblioteken vid LU

Alla bibliotek vid universitetet erbjuder kostnadsfri undervisning för studenter. Undervisningen kan, till exempel, röra

• frågor om informationssökning,
  • vetenskaplighet,
  • referenshantering eller
  • akademiskt skrivande

Denna undervisning går ofta att få anpassad efter dina studenters specifika behov. Kontakta ditt fakultets/institutionsbibliotek för att fråga på vilket sätt de kan hjälpa dig.

Stöd till dina studenter

• Studenthälsan hjälper studenter som upplever stress, tentaångest, nedstämdhet och andra problem som ofta drabbar studerande. De erbjuder kurser, föreläsningar och individuell hjälp till studenter som behöver det.