Foto: Christina [at] wocintechchat [dot] com från Unsplash.com
Responsmöten
Det lite trubbiga samtalsklimatet i Zoom kan faktiskt fungera väldigt bra för responsmöten. Det finns poänger med att en person i taget pratar och de andra lyssnar med avstängd mick tills det är dags att ge respons eller ställa frågor.
Läs artikeln Digitala responsmöten – några råd om kamratrespons – education.lu.se
Läs artikeln Ge andra respons och bli själv en bättre skribent – campusonline.lu.se
Öppettider för frågor
Läraren kan ha digitala öppettider under en kurs när hen finns tillgänglig i sitt Zoom-rum för frågor eller diskussioner om kursens innehåll och upplägg. Exempelvis kan man ha en kvart varje morgon när man svarar på frågor från gårdagens föreläsning – eller en daglig frågestund när studenterna pluggar för en tenta eller skriver på en uppgift.
Pomodoro-pass
Många gånger blir det lättare för studenterna att plugga med självdisciplin om läraren finns tillgänglig. Man kan ägna 25-minuters-pass åt läsning eller skrivande och sedan finnas tillgänglig för frågor i pausen. Det brukar fungera särskilt bra under en uppsatskurs om studenterna har svårt att komma igång.
Läs mer om pomodoro-tekniken på Wikipedia – en.wikipedia.org
Schemalagt grupparbete
I flera universitetsbyggnader är det ont om grupprum för studenterna att boka vilket gör att mycket tid går åt till att hitta någonstans att vara när de ska grupparbeta. Ge studenterna en tid när du tycker att det är lämpligt för dem att grupparbeta och dela in dem i breakout-rum i Zoom den tiden. Sedan kan du arbeta med något annat medan de håller till i rummet. De kan förstås också själva ordna med Zoom-rum om det inte är viktigt när grupparbetet sker. Det viktiga är ju att de får mycket tid med varandra och med kursinnehållet.
Läs artikeln Effektiva grupparbeten med digital mötesteknik – campusonline.lu.se