Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Inkluderande undervisning för att främja alla studenters möjligheter att delta på lika villkor

Foto som visar ryggen av en lärare som står framför en grupp sittande personer.

Sedan ungefär ett år tillbaka arbetar gruppen för Inkluderande undervisning på Institutionen för kulturvetenskaper för att främja alla studenters möjligheter att delta på lika villkor i undervisningen. Vårt arbetssätt är utforskande och vi har inga stora resurser till vårt förfogande. Men genom små konkreta förändringar hoppas vi åstadkomma förbättringar som gynnar studenternas lärande och trivsel. I denna artikel beskriver vi det vi har gjort.

Foto: Ben Moreland från Unsplash.com

Alla svenska lärosäten ska enligt Högskolelagen (SFS 1992:1434) verka för breddad rekrytering till högre utbildning. Lunds universitet har definierat tre områden att arbeta med för att nå upp till denna målsättning; mångfald i utbildningen, motverka social snedrekrytering samt att stimulera underrepresenterade grupper att söka sig till universitetet (Strategisk plan 2017-2026, Lunds universitet). De två sistnämnda punkterna rör rekrytering av studenter, medan den förstnämnda handlar om hur undervisningen bedrivs vilket vi som lärare har stort inflytande över. Just frågan om hur undervisning genomförs är också något som betonas i den strategiska handlingsplanen för Institutionen för kulturvetenskaper: ”lika viktigt som själva rekryteringen är hur studenterna bemöts när de väl är på plats, att den undervisning som bedrivs är inkluderande” (Strategisk handlingsplan 2022-2026, Institutionen för kulturvetenskaper, s. 3). ​

Sedan tidigare finns en rekryteringsgrupp vid institutionen bestående av kommunikatör, studievägledare, utbildningsadministratör samt studierektor. Rekryteringsgruppen diskuterar exempelvis studentrekrytering och därmed är frågan om breddad rekrytering central. Men det är lika viktigt att de studenter som påbörjar en utbildning också kan tillgodogöra sig och genomföra den. Därför bildade vi 2022 gruppen för Inkluderande undervisning. Gruppen består av lärare från olika ämnen och program på både kandidat- och masternivå. Vi har valt att fokusera på inkludering i form av kunskapsutjämning, att se till att rusta studenterna med den information som behövs för att kunna tillgodogöra sig sin utbildning.

Under det första året som gruppen har varit verksam har vi fokuserat på två utbildningar: Masterprogrammet i ABM samt kandidatprogrammet i modevetenskap. Vi valde att börja arbetet på två utbildningar för att kunna få en överblick över hur förändringarna fungerade. Valet av en master- och en kandidatutbildning grundar sig också i att vi ville få syn på vilka justeringar som kan behövas på grund- respektive avancerad nivå. På dessa program har vi genomfört en rad mindre förändringar som vi beskriver nedan i syfte att skapa en mer inkluderande undervisningsmiljö. Parallellt med detta har vi intervjuat studenter om hur de upplever studiemiljön för att identifiera problem, svårigheter och konstruktiva lösningar. Intervjuerna syftar inte till att utvärdera de åtgärder vi har vidtagit, utan vi hoppas att de bidrar till att utforska hur studenterna upplever undervisningssituationen och vad som kan göras för att ytterligare motverka känslor av osäkerhet och oro för att främja studenternas lärande.

Vad vi har gjort

Studenternas möte med universitetet under programmets första dagar är betydelsefullt. Vår ambition har varit att visa studenterna att vi är medvetna om att det är utmanande att börja en universitetsutbildning. Vi har strävat efter att inte ta något för givet, utan istället förklara hur universitet fungerar och vad som förväntas av dem.

För att underlätta för studenterna gjorde vi följande förändringar:

  • Under introduktionen presenterade universitetets stödfunktioner sin verksamhet för studenterna, inklusive pedagogiskt stöd, kåren, studenthälsan, biblioteket och studieverkstan. Studenterna fick också en rundvisning i byggnaden för att känna sig tryggare i att sedan kunna hitta till rätt lokal.
     
  • Vi lade upp ordlistor med akademiska termer i lärplattformen och var noggranna med hur Canvas-sidorna strukturerades.
     
  • Tidigt under programmets gång använde vi oss av anonyma frågor. Alla studenter fick en lapp och uppmanades att anonymt skriva en eller flera frågor kring sådant de inte förstod eller som de ville veta mer om. Frågorna rörde allt från praktiska aspekter till begrepp och teorier. I slutet av föreläsningen samlades alla lappar in och besvarades sedan i omgångar vid lämpligt tillfälle. Även de som inte hade skrivit någon fråga fick lämna in sin lapp.
     
  • HT-fakultetens språkpedagog höll under introduktionskursen workshops i akademiskt skrivande.
     
  • På kandidatprogrammet hölls ett undervisningstillfälle som kallas “Möt din lärare som forskare”. Här gick vi igenom universitetets struktur och vad det innebär att till exempel vara doktor, lektor och docent. För att studenterna skulle få en inblick i verksamheten utöver undervisningen berättade vi om vår väg till att forska och presenterade våra nuvarande forskningsprojekt.

När det gäller att välkomna nya modestudenter har Avdelningen för modevetenskap stor hjälp av Modevetenskapliga studierådet som drivs av studenter. Rådet fungerar som en länk mellan studenterna och lärarna där frågor om undervisningen kan lyftas. Dessutom har rådet en social funktion där de ordnar gemensamma aktiviteter mellan årskullarna. Under introduktionsveckan tog vi hjälp av rådet som välkomnade noviserna och höll i en rundvisning på Campus. Genom att skapa tillfällen för studenter att mötas mellan årskurserna minskar stressen hos studenterna eftersom de kan ställa frågor om exempelvis tentor som de inte vågar ställa till lärarna.

Slutsatser

I intervjuerna med studenterna framkom vikten av att lärarna visade förståelse för den stress som det innebär att påbörja en ny utbildning. Tydligheten i undervisningsupplägget uppskattades av flera av de intervjuade studenterna, men de efterfrågade än mer vägledning vad gäller studieteknik och studietakt.

Studenternas positiva upplevelse av tydligheten stärker vår uppfattning att små förändringar kan bidra till att utjämna kunskap om hur universitet fungerar och att transparensen kring pedagogiken i viss mån kan minska den stress och oro som det kan innebära att börja en ny utbildning.

6 tips för ökad inkludering i undervisningen

Det kan kännas överväldigande att påbörja ett förändringsarbete när man som lärare har begränsat med tid. Det finns också flera olika grupper av studenter som behöver olika typer av stöd. Det kan till exempel handla om att underlätta för studenter med funktionsnedsättningar, studieovan bakgrund eller psykisk ohälsa. Vi valde att utgå från ett bredare perspektiv och arbeta kunskapsutjämnande i liten skala. Med små resurser lyckades vi utveckla undervisningen, även om vi är medvetna om att det finns behov av ytterligare arbete för att nå ännu längre.

För dig som vill arbeta med inkludering i undervisningen är våra tips:

  1. Börja i liten skala, även mindre förändringar kan vara betydelsefulla.
  2. Ta hjälp av de stödfunktioner som redan finns på universitetet.
  3. Förklara universitetets struktur och vad det innebär att studera.
  4. Ta hjälp av studenter från andra årskullar.
  5. Var tydlig med vilka förväntningar som finns på studenterna när det kommer till uppgifter, tentor och seminarier.
  6. Diskutera med andra lärare och ge varandra tips om sådant ni redan gör. En sådan diskussion kan med fördel föras inom respektive ämne men även över ämnesgränserna.

Avslutning

Under det kommande året ska vi arbeta vidare med att utveckla och fördjupa arbetet med inkluderande undervisning. Vi hoppas på att i ännu högre grad kunna fånga upp studenternas behov och tankar om introduktionen till de utbildningar som vårt pilotprojekt kretsar kring. Det är svårt att veta hur stort genomslag de förändringar som vi genomfört har fått, men vi uppfattar det som att de nya grepp vi använt har fått positiva effekter. Vi är stärkta i vår uppfattning om att en breddad rekrytering även kräver en mer inkluderande pedagogik och att det går att genomföra förändringar utan en alltför stor arbetsbörda. Men samtidigt kvarstår det faktum att för att fullt ut kunna möta de studenter som kommer till universitet som en följd av breddad rekrytering krävs också mer resurser och större satsningar på en övergripande nivå.

Kontakt

Cecilia Andersson
Universitetslektor, Institutionen för kulturvetenskaper

cecilia [dot] andersson [at] kultur [dot] lu [dot] se (cecilia[dot]andersson[at]kultur[dot]lu[dot]se)

Cecilia Anderssons profil i Lunds universitets forskningsportal

Lisa Engström
Universitetslektor, Institutionen för kulturvetenskaper

lisa [dot] engstrom [at] kultur [dot] lu [dot] se (lisa[dot]engstrom[at]kultur[dot]lu[dot]se)

Lisa Engströms profil i Lunds universitets forskningsportal

Emma Severinsson
Universitetslektor, Institutionen för kulturvetenskaper

emma [dot] severinsson [at] kultur [dot] lu [dot] se (emma[dot]severinsson[at]kultur[dot]lu[dot]se)

Emma Severinssons profil i Lunds universitets forskningsportal

Sara Tanderup Linkis
Universitetslektor, Institutionen för kulturvetenskaper

sara [dot] tanderup_linkis [at] kultur [dot] lu [dot] se (sara[dot]tanderup_linkis[at]kultur[dot]lu[dot]se)

Sara Tanderup Linkis profil i Lunds universitets forskningsportal