Lär dig tips och tricks i årets julkalender i Canvas!

Skärmklipp som visar delar av årets julkalender i Canvas.

Du har väl inte missat årets julkalender om Canvas? Varje dag publiceras det en ny lucka med digitala tips och tricks om Canvas. Julkalendern är öppen för alla vid Lunds universitet som hittar den (dvs även studenter), men den är bara marknadsförd mot lärare och Canvas-administratörer.

Vad finns i julkalendern?

Genom julkalenderns dagliga luckinlägg får du inspiration om nya funktioner och tips om hur du kan använda lärplattformen Canvas t ex:

• Snabbkommandon för emojis
  • Så får du kontroll över aviseringar från Canvas
  • Hur du återställer kursinnehåll om du av misstag råkat ta bort något från din kurs
  • HTML-koder för att kunna visa specialtecken på dina sidor
  • Hur du favoritmarkerar dina kurser
  • HTML-ikoner i dina knappar på dina kurssidor

Hur hittar jag julkalendern?

Julkalendern nås både via ett anslag och som en länk under ingången Hjälp i menyn i Canvas. Om du vill att julkalendern även hamnar bland dina kurser i Översikt kan du som inloggad i Canvas klicka på knappen + Gå med i kursen. En annan fördel med registreringen är att julkalendern då visas mer översiktligt när du använder appen. Om du har problem att se bilderna i Safari, öppna sidan med en annan webbläsare.

Gå direkt till julkalendern i Canvas – canvas.education.lu.se

Vem har skapat julkalendern?

Julkalendern är resultatet av ett samarbete mellan en rad lärosäten i Sverige som alla använder Canvas som lärplattform. Vårt nationella LMS-nätverk SALSA har tillsammans bidragit med olika tips och Canvas-inspiration under respektive lucka. Julkalendern finns bara på svenska.

Canvas är en lärplattform som Lunds universitet tillsammans med 26 andra lärosäten i Sverige avropar från Sunet. Canvas tillhandahålls av företaget Instructure.