Quizzar och förlängd skrivtid

Foto som visar en digital smart klocka på vänster handled.

Ingen vill hamna i situationen att ens studenter med förlängd skrivtid inte får den tid en har planerat för dem. Att tentamen stängs ner för dem trots att en har försökt tänka på allt, har gjort alla inställningar som behövs. När man använder quizzar som examinationsform finns det i Canvas en inställning som trumfar, slår ut, en annan inställning.

Foto: Luke Chesser via Unsplash.com

Tiden som trumfar tiden

I exemplet nedan synliggörs problematiken med quizzar och förlängd tid. När man fyller i en tidsgräns (1), i detta fall 300 min, är det den tiden som blir den gällande oavsett vad man har tilldelat studenten med förlängd skrivtid (2).

Inställningar för Tidsgräns och Tilldelning av uppgift i Canvas. Skärmbild.

Lösningen på problemet

Vill man använda sig av Tidsgräns måste man skapa flera quiz med de olika tidsgränser man har under den aktuella tentamen. I detta exempel ett quiz med Tidsgräns 300 min och ett med Tidsgräns 420 min.

Uppgifter

Ovan problematik gäller enbart för quizzar och när man vill använda sig av Tidsgräns. När man skapar en uppgift eller quiz utan Tidsgräns kan man göra en individanpassad tilldelning. Hur du gör det hittar du i Guiden om tillgänglighet.