Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Så skapar du interaktion i digitala möten

Foto av tre personer som sitter ner tillsammans och pratar med en bärbar dator mellan sig i knät.

I möten med fler än åtta deltagare tenderar många att hålla sig tysta och det kan vara svårt att få igång gruppen. Det finns dock en del knep att ta till. Lotta Åbjörnsson som är systemförvaltare för Zoom vid Lunds universitet och som även håller workshops om Zoom och Zoom Webinar ger sina bästa tips på hur du skapar interaktiva möten!

Foto: Brooke Cagle från Unsplash.com

Berätta för deltagarna att deras närvaro spelar roll

Mitt första råd är att lägga några minuter tidigt i mötet och locka så många deltagare som möjligt att "kliva över tröskeln" och att göra något. När de väl har gjort det brukar det bli lättare att vara aktiv senare igen. Jag brukar starta mötet några minuter före utsatt starttid och be alla att slå på kamera och mikrofon vartefter som de kommer in, och säga hej! Berätta gärna för deltagarna att deras närvaro spelar roll – att återkopplingen vi får från det lilla vi ser av ansiktena på skärmen faktiskt är betydelsefull. 

Fyra tips på ice-breakers

När du börjar mötet finns det många olika varianter på "ice-breakers" du kan använda för att skapa engagemang från starten. Här är några förslag du kan välja på:

  1. Att använda ja/nej-knapparna i Zoom och rösta om något, till exempel "alla som gillar surströmming, klicka ja".
  2. Att sätta upp en omröstning/poll (där det går att vara anonym) i förväg och fråga t ex vad deltagarna ätit till frukost eller hur de förberett sig för mötet?
  3. Om deltagarna inte är så många kanske några turer charader – det går fint att visa när en till exempel skalar banan eller borstar tänder.
  4. I en mindre grupp kan (några av) deltagarna välja en bild från sin mobiltelefon eller dator att visa för de andra och berätta om kort.

Det är viktigt att tänka på att vid en omröstning med ja/nej-knappar blir resultatet synligt för alla deltagare i mötet. Det är också viktigt med övningar som dessa att det finns en frivillighet och möjlighet att välja hur personliga deltagarna vill vara.

Fyra tips om mötets struktur

Kommen så långt är det dags att gå till mötets tänkta innehåll. Här kommer några tips:

  1. Lägg gärna in diskussioner i mindre grupper i breakout-rooms i Zoom, kanske kombinerat med en Padlet där grupperna kan sammanfatta sina diskussioner.
  2. Det går fint att ha flera omgångar med breakout-rooms. Kanske någon kort övning i bikupe-format på tre-fyra minuter och sedan en längre diskussion med givna frågor.
  3. Mentimeter eller Zooms inbyggda poll-verktyg kan användas för att ta reda på vad deltagarna anser om något eller för att ge dem möjlighet att ställa frågor anonymt.
  4. Mentimeter kan också användas för att ge möjlighet att ge återkoppling till den som lett mötet i form av ett ordmoln, eller i form av fritextsvar t ex på frågan "vad har du lärt dig idag?".

Länkar och fler Zoom-tips

Vill du lära dig ännu mer om Zoom och hur du kan få till ännu bättre digitala möten? Ta del av länkarna här nedanför.

Kontakt

Lotta Åbjörnsson
Systemförvaltare för Zoom vid Enheten för undervisningsstöd
lotta [dot] abjornsson [at] ahu [dot] lu [dot] se (lotta[dot]abjornsson[at]ahu[dot]lu[dot]se)