Javascript är avstängt eller blockerat i din webbläsare. Detta kan leda till att vissa delar av vår webbplats inte fungerar som de ska. Sätt på javascript för optimal funktionalitet och utseende.

Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Pedagogiska råd & tips

Pedagogiska råd när du utformar examinationer som ska göras online

Många examinationsformer som vanligtvis används i campusundervisning fungerar som regel lika bra i online-undervisning. Det gäller till exempel olika former av hemtenor och open book-tentor, olika former grupparbeten, muntliga tentamina, presentationer och ventilationer.

Andra, som till exempel klassiska salstentor, är svårare att översätta direkt till online-former, eftersom fokus då lätt hamnar på övervakning och andra åtgärder för att försvåra fusk, snarare än på det sakliga och pedagogiska innehållet. I sådana fall behöver man tänka om, så att examinationen behåller sin validitet, reliabilitet och rättssäkerhet utan att tappa sina pedagogiska kvaliteter.

Under pedagogiska tips här i menyn finner du i kortfattat format pedagogiska idéer och tankar, hämtade ur forskning och studier på området, som kan guida och inspirera dig när du väljer form för digital examination i dina kurser. Dessa är allmängiltiga och inte specifikt kopplade till examinationer online. Men att jobba utifrån dem underlättar förmodligen för dig som lärare att utforma en examinationsform för din kurs som är mindre sårbar i ett online-förfarande.