Att välja examinationsform – steg för steg

Ett tillvägagångssätt som brukar funka bra för de flesta och kännas logiskt när man har en kursplan att utgå ifrån men i övrigt är flexibel är detta:

1. Vilka är kursens lärandemål? Finns det flera provmoment och/eller delkurser under kursen? Vilka lärandemål examineras när?

2. Vad säger kursplanen om examinationen? Vad har du för valmöjligheter inom ramen för befintlig kursplan? Behöver den ändras?

3. Hur kan en student bäst visa att hen uppfyller de lärandemål du ska examinera? Vilka kompetenser och kunskaper krävs för godkänt? Vad behöver du som lärare för att kunna bedöma om studenten uppfyller dessa krav?

4. Vilka andra läraktiviteter och formativa element bör kursen innehålla? Hur kan dessa utformas så att de pekar fram emot den slutgiltiga examinationen?

5. Hur utformas dessa aktiviteter bäst online? Hur kan examinationen byggas upp så att fusk och plagiat försvåras?