Javascript är avstängt eller blockerat i din webbläsare. Detta kan leda till att vissa delar av vår webbplats inte fungerar som de ska. Sätt på javascript för optimal funktionalitet och utseende.

Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Att välja examinationsform - steg för steg

Ett tillvägagångssätt som brukar funka bra för de flesta och kännas logiskt när man har en kursplan att utgå ifrån men i övrigt är flexibel är detta:

  1. Vilka kursens lärandemål? Finns det flera provmoment och/eller delkurser under kursen? Vilka lärandemål examineras när?
     
  2. Vad säger kursplanen om examinationen? Vad har du för valmöjligheter inom ramen för befintlig kursplan? Behöver den ändras?
     
  3. Hur kan en student bäst visa att hen uppfyller de lärandemål du ska examinera? Vilka kompetenser och kunskaper krävs för godkänt? Vad behöver du som lärare för att kunna bedöma om studenten uppfyller dessa krav?
     
  4. Vilka andra läraktiviteter och formativa element bör kursen innehålla? Hur kan dessa utformas så att de pekar fram emot den slutgiltiga examinationen?
     
  5. Hur utformas dessa aktiviteter bäst online? Hur kan examinationen byggas upp så att fusk och plagiat försvåras?

Pedagogiskt stöd för utveckling av digital examination