Javascript är avstängt eller blockerat i din webbläsare. Detta kan leda till att vissa delar av vår webbplats inte fungerar som de ska. Sätt på javascript för optimal funktionalitet och utseende.

Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Tips och trix vid hybridundervisning

Hybridundervisning kan se ut på många olika sätt, men det finns ett par saker som alltid är bra att tänka på. Här hittar du tips gällande teknik, pedagogik och kommunikation som kan underlätta för dig som planerar hybridundervisning. 

Teknik

Bra ljud är centralt för lyckad hybridundervisning och det krävs ibland lite förarbete för att få ljudet att fungera. Kan alla studenter höra varandra, och kan alla studenter höra dig? Ett vanligt problem är att studenterna som sitter på distans inte kan höra campusstudenterna, då kan bärbara mikrofoner vara en lösning. Annars får du som föreläsare kompensera för detta, till exempel genom att upprepa alla frågor som ställs så att alla hör.  

Fundera över kamerans position i rummet. Det är viktigt att du som föreläsare alltid syns i kameran, så om du vill röra dig i rummet behöver kameran följa med. 

Man behöver prova tekniken i förväg och i den sal man ska vara i. Om det finns teknik i salen så behöver man försäkra sig om att man vet hur man använder den. När man provar tekniken så är det mycket bra om man kan prova både att vara på den sändande och den mottagande sidan så man vet hur det ser ut. Sätt gärna av lite tid i början av lektionen så att alla får chans att testa tekniken.  

Om man ska ha med bärbar teknik så ska den (oftast) bokas och även där behöver man lära sig hur den fungerar. Kolla med din institution vilka möjligheter som finns. 

Som lärare behöver du veta hur du schemalägger ett Zoom-möte med rätt inställningar:

Tänk också på att den datorn som Zoom körs på bör ha fast internetuppkoppling (inte trådlös) samt bör vara kraftfull för att mötet ska fungera på bästa sätt. 

Pedagogik

Ett vanligt problem vid hybridundervisning är att campusdeltagare har större möjlighet att delta aktivt än distansdeltagare, planera för hur du ska involvera distansstudenterna. En möjlighet är att använda interaktiva verktyg som chatten i Zoom, Mentimeter och Padlet så att alla som deltar i undervisningen får bidra på lika villkor. Läs våra introducerande artiklar om Mentimeter och Padlet: 

En risk med hybridundervisning är att all teknik i form av kameror och mikrofoner avskräcker studenterna från att delta aktivt i föreläsningen. Försök planera så att inte all interaktivitet i undervisningen bygger på muntlig kommunikation.  

Om du vill använda dig av smågrupper är det enklast att hålla isär campus- och distansstudenterna, det minskar risken för tekniska problem inom grupperna.   

Kommunikation

 

Vad gäller?  

Studenterna behöver informeras om hur undervisningen går till och vad som gäller kring deltagande på distans och i sal. De behöver också veta vad de kan förvänta sig om de deltar på distans; finns det möjligheter att ställa frågor under föreläsningen och i så fall hur, kan de ta del av material som visas?  

Kom rätt i Zoom från början

Några studenter kommer att ha problem med att komma in på zoom. Det finns ett avsnitt i studentguiden i Canvas man kan skicka ut till alla studenter så att de kan logga in och nå mötet utan problem. Dela gärna länken med dem i god tid: 

Ta del av hela studentguiden i Canvas: 

Tekniksupport

De tekniska förutsättningarna för hybridundervisning skiftar mellan universitetets olika lokaler. Om du behöver stöd så kontakta din lokala IT-enhet eller LU Servicedesk:

LU Servicedesk
Tel. 046-222 90 00
servicedesk [at] lu [dot] se
Öppettider måndag-fredag, kl 8-17