Inkluderande undervisning
Hur möter vi alla studenters lärbehov?
Lunds universitet strävar efter att vara ett tillgängligt och inkluderande universitet för alla studenter och all personal. Det finns dock arbetssätt som du som lärare kan använda för att göra undervisningen mer inkluderande för alla studenter. Ofta gynnar detta inte bara studenter med olika typer av svårigheter utan alla studenter.
Vem finns i ditt klassrum?
Under de senaste tio åren har antalet studenter med beslut om pedagogiskt stöd tredubblats. I varje klassrum och i varje kurs finns personer som har behov av en eller annan anpassning för att klara studierna. Utöver dessa studenter finns även några som befinner sig i gråzonen – som har svårigheter av något slag men som inte kvalificerar sig för ett intyg som ger rätt till pedagogiskt stöd. Många studenter som trots svårigheter studerar på universitetet har gjort det genom att själva utveckla strategier för att kompensera för sina brister. De får arbeta hårdare än studenter som haft en lätt resa genom skolsystemet. Det finns dock arbetssätt som du som lärare kan använda för att göra undervisningen mer inkluderande för alla studenter. Ofta gynnar detta inte bara studenter med olika typer av svårigheter, utan alla studenter.
Så skapar du inkluderande lärmiljöer
Ett konkret exempel på arbetssätt, som framhålls av Unesco och OECD, som är bra för att skapa inkluderande lärmiljöer i praktiken är UDL – universell design för lärande (universal design for learning).
Läs mer om UDL på Avdelningen för högskolepedagogisk utvecklings webbsida – ahu.lu.se
Lästips
- Läs artikeln Inkluderande undervisning för att främja alla studenters möjligheter att delta på lika villkor
- Läs artikeln Gör din undervisning mer tillgänglig och inkluderande – steg för steg!
- Här hittar du alla våra artiklar om tillgänglighet på education.lu.se
- Läs mer om UDL, Universal Design for Learning/Universell Deisgn för Lärande – ahu.lu.s
- The UDL Guidelines, CAST – udlguidelines.cast.org
- European Agency for Special Needs and Inclusive Education, 2014. Fem viktiga punkter angående inkluderande undervisning. Omsätta teori i praktik. Odense, Danmark: European Agency for Special Needs and Inclusive Education.
Läs hela pdf:en här – european-agency.org
- UNICEF, Inclusive education, Every child has the right to quality education and learning – unicef.org
Vill du veta mer om webbtillgänglighet?
Mejla din fråga till tillganglighet [at] kommunikation [dot] lu [dot] se
Läs om webbtillgänglighet på Medarbetarwebben