Javascript är avstängt eller blockerat i din webbläsare. Detta kan leda till att vissa delar av vår webbplats inte fungerar som de ska. Sätt på javascript för optimal funktionalitet och utseende.

Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Administration

Är du eller behöver du bli administratör av Canvas? Då kan det vara bra för dig att få en förståelse för vad detta innebär och vad du behöver tänka på. På den här sidan hittar du information och inspiration kring olika verktyg och funktioner som är användbara i samband med administration av Canvas.

För att kunna använda Canvas, som är en webbaserad lärplattform, på bästa sätt måste du använda en webbläsare som stöds av Canvas samt hålla webbläsaren uppdaterad. Du kan alltid hitta information kring aktuella versioner på Canvas Community - på Instructures egen sida.

För att få behörighet som administratör i Canvas behöver du ansöka via Lucat. Vem som ska tilldelas administrativa rättigheter bestäms av chef/prefekt. Vid Lunds universitet finns en yta i Canvas för alla administratörer. Gå med i Canvas Administrativa yta för att få tillgång till guider hur du ansöker om behörighet, använder verktyget LU Administration mm.

Med administratörsrättigheter i Canvas på en institution/avdelning får du automatiskt tillgång till alla dess utbildningsytor/kurser. Vilka arbetsuppgifter som åligger en administratör skiljer sig åt och för att alla ska kunna utföra sitt arbete på bästa sätt innebär rollen som administratör att du har höga rättigheter i Canvas. Du arbetar främst med LU Administration, men kan även administrera/redigera direkt på utbildningsytorna.

Vad är LU Administration?

Verktyget LU Administration är byggt specifikt för dig som administratör på Lunds universitet för att kunna hantera studenter från Ladok och personal från Lucat. Det är från LU Administration du utgår när du vill skapa nya utbildningsytor, lägga till studenter, personal osv. Kopplingen mellan LU Administration och Ladok innebär t.ex. att du får stöd med namngivning av ytor och för att hämta in grupper av registrerade studenter. Du kan också använda dig av sökfunktioner för att hitta studenter och personal.

Använd LU Administration!

Vi rekommenderar att du alltid använder LU Administration när du administrerar kurser som har en koppling till Ladok.

Även om en del administration går att göra direkt via Canvas bör du alltid använda verktyget LU Administration när det finns en tydlig Ladokkoppling till en utbildningsyta. Med verktyget kan du koppla på studenter med hjälp av Ladoks tillfälleskoder eller på ett enkelt sätt lägga till dem manuellt. Vidare får kurser skapade via verktyget möjligheter att använda andra administrativa kopplingar så som TimeEdit och LU Export.

Lär dig mer

Grundkurser i Canvas administration erbjuds regelbundet, du hittar samtliga inplanerade tillfällen i Kalendariumet ovan. Har du andra önskemål eller specifika intresseområden du vill lära dig mer om? Kontakta oss för möjlighet till on-demand kurser! canvas [at] education [dot] lu [dot] se