Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Ally är en tjänst för att göra det enklare för medarbetare vid LU att producera och publicera tillgängligt material via Canvas. Studenter kan med Ally ta del av material på det sätt som passar dem bäst - det kan t ex vara att lyssna som mp3, läsa som eBok eller "se" med hjälp av blindskrift (braille).

Ally - stöd för lärare och studenter

Stöd för att tillgängliggöra dokument för olika behov i din kurs

Ally är en tjänst som gör det enklare för dig att skapa, redigera och publicera tillgängliga dokument inklusive olika alternativa versioner för dina studenter i Canvas. När Ally är påslagen kan studenterna automatiskt ladda ner olika versioner av ditt kursmaterial. Tjänsten är ett stöd för att förenkla och i viss mån automatisera arbetet i uppfyllandet av lagkraven Om tillgänglighet till digital offentlig service (läs faktaboxen längst ned).

Läs om vad 

Jag har fått ikoner med olika färger i min kurs, vad betyder det? 

Det betyder att Ally har gått igenom de filer du laddat upp i din kurs. Med hjälp av olika färger kan du få indikationer på hur tillgängligt ditt dokument är och vad du kan göra för att förbättra det. Observera att det bara är du som lärare som ser dessa färger. 

Måste jag åtgärda alla dokument på en gång? 

Som myndighet är vi skyldiga att se till att dokument är tillgängliga för alla våra studenter och kursdeltagare. Det finns dock mycket material uppladdat i Canvas och det måste ses som en process över en längre tid att åtgärda alla dokument. Det viktigaste är att det finns en plan för arbetet. 

Hur kan jag få stöd i detta arbetet? 

  • Ta del av Guiden: Kom igång med Ally är en resurs i Canvas som beskriver Allys funktionalitet och går igenom steg för steg hur du kan arbeta med ditt tillgänglighetsarbete. 
    Kom igång med Ally i Canvas
  • Gå på webinar: Tips för att göra din kurs tillgänglig är en kort genomgång (45 min) som ges regelbundet. Här kan du ställa frågor och får information som du behöver för ditt arbete. 
    Utbildningar och workshops om tillgänglighet i vårt kalendarium
  • Kontakta canvas [at] education [dot] lu [dot] se (subject: St%C3%B6d%20av%20studenter%20f%C3%B6r%20tillg%C3%A4nglighetsanpassning) (canvas[at]education[dot]lu[dot]se) för möjligheten till stöd av våra studentamanuenser. Läs om stöd av studentamanuenser

Hur kan jag informera mina studenter? 

Om vill informera dina studenter om vilka möjligheter de får med det nya verktyget så kan du kan länka till avsnittet om Ally i studentguiden: 

Var kan jag få mer information om tillgänglighet vid LU? 

Läs mer om arbetet som sker på LU via Bloggen för LUs webbtillgänglighetsprojekt.

Varför tillgänglighet?

Lunds universitets webbplatser och webbaserade system, som Canvas, omfattas av den nya lagen om tillgänglighet till digital offentlig service (EU:s webbdirektiv). Syftet med lagen är att öka den digitala tillgängligheten för alla användare, inklusive personer med funktionsnedsättning. Lagen innebär att innehåll som publiceras digitalt – dokument, webbsidor, filmer med mera – ska vara tillgänglighetsanpassat enligt en särskild internationell webbstandard (WCAG 2.1 nivå A+AA). 

Tillsynsmyndighet för lagen om tillgänglighet till digital offentlig service är Myndigheten för digital förvaltning, Digg. 

Läs mer om lagen på Digg.se