Disputationer i Zoom
Även om det numera är möjligt att närvara på plats vid disputationer igen så kommer många att vilja erbjuda åhörare möjlighet att ansluta till disputationer på distans även fortsättningsvis. Då är Zoom webinar en bra lösning!
Zoom webinar skiljer sig från vanliga Zoom-möten på flera sätt, bland annat genom att åhörarna inte har möjlighet att slå på kamera och mikrofon utan endast kan interagera skriftligt. Detta minskar risken för att någon stör mötet (av misstag). En åhörarlänk till webinaret kan därför säkert delas i det egna webbkalendariet.
Numera har alla LU Zoom-användare tillgång till Zoom webinar med plats för 500 deltagare.
Om du inte använt webinarlicens tidigare rekommenderar vi att du före disputationen deltar på vid ett workshopstillfälle så att du får koll på olika sätt att hantera webinars i Zoom. Genomgången tar 30-45 minuter och kan ges både på svenska och engelska. Där får du en god överblick av verktyget och det finns gott om tid att diskutera vilka alternativ som passar bäst för ditt event.
Här kan du hitta workshop om Zoom i vårt Kalendarium.
Checklista inför en digital disputation
- Den som disputerar ska inte ha ansvar för att sköta Zoom webinar. Låt en annan person från institutionen ansvara för att boka, testköra, sätta upp webinaret och sköta det tekniska på plats.
- Datorn som ska hantera webinariet startas om dagen före och se till att Zoom är uppdaterat till senaste version.
- Stäng notifikationer, e-postprogram och liknande program under eventets gång.
- Anslut datorn till internet via kabel, inte wifi.
- Använd en extern mikrofon och högtalare för bättre ljud.
Hjälp?
Behöver du hjälp eller har frågor? Läs mer om hur du kan få hjälp på vår supportsida!