Kurspaket: Grund

Här får du lära dig de mest grundläggande funktionerna i Canvas, Zoom och Studio. Canvas är Lunds universitets lärplattform som är central för undervisningen. I Zoom kan du föreläsa, ha seminarier eller ha distansmöten. Studio är Canvas verktyg för videohantering.

Efter genomgångna workshops i grundpaketet ska du ha en grundläggande förståelse för att kunna komma igång och undervisa i våra digitala lärmiljöer vid Lunds universitet.

Alla workshops i grundpaketet ges ofta och kan också specialbeställas för en grupp eller hållas på engelska vid behov. Ingen av våra workshops i grundpaketet kräver någon anmälan utan är drop in. Tid för medverkan är 3,5 timmar. Du är välkommen att delta så många gånger som du behöver.

Workshop 1: Kom igång med Canvas

Vi går bl a igenom Canvas gränssnitt, hur du bygger en kursstruktur och hur du lägger till innehåll såsom text, bilder, länkar och filmer. Du får också en introduktion till inlämningsuppgifter och hur du återkopplar till dina studenter. Genomgången ges via Zoom och är 90 min lång.

Workshop 2: Drop-in workshop Zoom

Här går vi igenom Zoom från grunden: hur du loggar in, skapar möten och får rätt på dina personliga inställningar. Vi tittar på alla knappar som finns i Zoom-fönstret och pratar om vilka möjligheter som finns med säkerhetsinställningar, skärmdelning osv. Genomgången ges via Zoom och tar ca 75 min.

Workshop: Studio intro – Canvas egen videoplattform

Välkommen till en introducerande visning av Studio. Studio är videoplattformen för undervisning och lärande som är direkt integrerad i Canvas. I Studio kan du t ex ladda upp inspelningar från Zoom, men också skapa, hantera och infoga video direkt i din Canvaskurs. Du kan även dela din video så att den kan publiceras på webbsidor och bloggar, både inom Lunds universitet och externt. I denna genomgång visar vi dessa grunder, men också hur du kan texta din video. Genomgången ges via Zoom och är 60 min lång.