Lästips: tre texter om video i en pedagogisk kontext

Hur kan video användas i undervisningen och vad säger forskningen? Här hittar du korta sammanfattningar av och länkar till tre texter om video i en pedagogisk kontext.

Lärarperspektiv: video som pedagogiskt redskap (2023)

Hur kan undervisning med video se ut i praktiken? Nadja Sörgärde undervisar inom organisation och ledarskap på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet. I den här texten kan du läsa om hur hon lägger upp sina kurser och hur hon använder video som pedagogiskt redskap i sin undervisning.

Lärarperspektiv: video som pedagogiskt redskap

Video use in online and blended courses: a qualitative synthesis (2021)

Vad säger forskningen om att undervisa med video? I artikeln Video use in online and blended courses: a qualitative synthesis, sammanställer författarna Belt och Lowenthal resultaten av 64 studier om användningen av video i undervisning och inlärningseffekterna av video bland universitetsstudenter.

Video Use in Online and Blended Courses: A Qualitative Synthesis (på engelska) – andfonline.com

Multimedia learning (2020)

Man lär sig bättre av ord och bild än av bara ord. Den tesen testar psykologiprofessor Richard E. Mayer i boken Multimedia learning. Mayer sammanfattar drygt tvåhundra studier av multimediaundervisning och försöker besvara frågor om hur och när multimediaundervisning funkar och påverkar människors lärande. Mayer presenterar också principer som bör följas när man använder sig av multimedia inom högre utbildning.

Multimedia learning (på engelska) – lub.lu.se

Foto på medarbetaren Erik Bergsten.

Har du frågor om video i undervisningen?

Mejla Erik Bergsten: digital [at] education [dot] lu [dot] se (digital[at]education[dot]lu[dot]se)