Fem råd när du skapar video

När passar videoformatet? Hur lång ska videon vara? Och hur får man bra ljud? På den här sidan får du fem konkreta råd för när du ska skapa och använda video i din undervisning.

1. Fundera över syftet

Innan du spelar in en video bör du fundera över vad syftet med den ska vara. Det hjälper dig att avgöra om, och i så fall på vilket sätt, du ska använda video i din undervisning. Det underlättar också din arbetsprocess. Om syftet till exempel är att lära studenterna hur de hittar vetenskapliga källor kan du spela in en förklarande video som är frivillig att titta på för de som behöver. Se till att syftet med videon framgår när du delar den med dina studenter, så att de förstår hur de ska använda videon i sina studier. Läs gärna om fler sätt att använda video i texten Olika sätt att använda video i undervisningen.

Olika sätt att använda video i undervisningen

2. Avgränsa innehållet

Video fungerar bra om innehållet är väl avgränsat. Spela inte in en hel föreläsning utan välj ut viktiga delar. Om du behöver få med mycket material är det bättre att du spelar in flera korta, tematiska videor än en enda lång. Då skapar du bättre förutsättningar för studenterna att kunna ta in informationen. Det blir också lättare för dem att gå tillbaka och repetera specifika delar vid behov.

3. Håll videon kort

Tittarens uppmärksamhet tenderar att dala efter fem till sju minuter. Undvik därför att spela in längre videor. Tänk också på att en lång video kommer att innebära mer textningsarbete.

4. Fixa ljudkvalitén

Om ljudet i videon är dåligt tar det stort fokus från lärandet. En mikrofon, till exempel en mygga, förbättrar ljudkvalitén avsevärt. Det finns mikrofoner som du kan koppla till mobilen och som är lätta att använda. På vissa institutioner finns det mikrofoner att låna. Du kan kolla med din närmaste administration vilka möjligheter som finns. Annars brukar en mikrofon kosta ungefär 400 kronor. Om du inte behöver använda mikrofonen så ofta kan du kanske gå ihop med en kollega för att köpa en. Det finns flera upphandlade återförsäljare av mikrofoner på Proceedo som du når via länken nedan.

Proceedo – lupin.adm.lu.se

5. Texta och redigera i Studio

All undervisande personal på Lunds universitet är skyldiga att skapa tillgängligt kursinnehåll. Därför är det viktigt att du textar videor som du använder i din undervisning. Det digitala verktyget Studio textar dina videor åt dig med ungefär 85 procents exakthet. Du behöver alltså inte transkribera allt som sägs i videon utan bara redigera textningen. I Studio kan du också redigera din video med enkla grepp. Du kan till exempel klippa ihop olika delar eller klippa bort sådant som du inte vill ha med i den färdiga videon. I Studioguiden hittar du mer detaljerade instruktioner om hur du går till väga när du textar och redigerar. På sidan Video på Medarbetarwebben kan du läsa mer om hur man skapar tillgänglig video.

Studioguiden – canvas.lu.se

Tillgänglig video – medarbetarwebben.lu.se

Foto på medarbetaren Erik Bergsten.

Har du frågor om video i undervisningen?

Mejla Erik Bergsten: digital [at] education [dot] lu [dot] se (digital[at]education[dot]lu[dot]se)