Lunds universitet har nu licens för TorTalk-appen

Foto på en student som sitter vid ett bord och bläddrar i en bok.

TorTalk är en talsyntes som universitetet i flera år haft licens på för datorer. Nu finns även tillgång till appen. Detta ökar tillgängligheten då du nu kan få alla former av texter upplästa i alla olika sorters situationer och miljöer.

Foto: Johan Bävman.

För vem är TorTalk?

TorTalk är ett talsyntesprogram som du kan installera på din dator eller ladda ner till din mobil. Styrkan med just TorTalk är att den kan läsa upp all form av text, även låsta PDF:er och text som bild.

Lunds universitet har en campuslicens för TorTalk som gäller för alla studenter och anställda. Många studenter med till exempel dyslexi, ADHD eller annat förstaspråk än svenska upplever att de blir hjälpta av att använda TorTalk. Du behöver inte ha en diagnos för att använda TorTalk genom universitetet, det är fritt för alla!

Funktioner i appen

Precis som i datorversionen kan du i appen välja röst, språk och talhastighet. Du kan också anpassa hastigheten under tiden du lyssnar och få bilder och låsta dokument upplästa. En nyhet med appen är att du kan fotografera en text med din mobil och få texten uppläst direkt. Appen finns för både iPhone/iPad och Android-mobiler.

Installera appen

Du installerar först appen och aktiverar den därefter. Lunds universitet förnyar licensen en gång per år. I januari varje år måste du aktivera licensen på nytt. Det gör du på samma sätt som vid den första aktiveringen.

Lunds universitetets bibliotek har en guide för Läs- och skrivstöd, i den hittar du en utförlig beskrivning av hur du laddar ner appen.

Hjälp att installera TorTalk-appen, i Libguiden – Läs- och skrivstöd libguides.lub.lu.se

Instruktionsfilmer och hjälp

För frågor om nedladdning och aktivering av appen, kontakta Universitetsbiblioteket på info [at] ub [dot] lu [dot] se (info[at]ub[dot]lu[dot]se)

På TorTalks egen webbplats finns korta instruktionsfilmer för hur du använder appen – tortalk.se