Du vet väl att det är strukturen som räknas?

bild som visar trädstruktur

En kurs i Canvas är aldrig bättre än sin struktur. En kurs i Canvas som saknar struktur blir lätt en kurs som studenterna upplever svår. Björn Fritz, studierektor på Institutionen för kulturvetenskaper och dessutom Canvas-koordinator berättar nedan om sina tankar kring kursstruktur:

Hur ser en bra kurs ut?

Under det gångna årets arbete med canvas har det gjorts många bra kurser vid Lunds universitet, och i Canvasgruppen har det ofta diskuterats hur en bra kurs ska se ut. Sanningen är den att det inte finns ett enda sätt utan många. Varje kurs i Canvas behöver passa samman med kursens innehåll och den form kursen har i övrigt.

Strukturerad information

Det vi har sett fungerar riktigt bra är kurser som är byggda för att ge kursinnehållet en tydlig struktur. Där allt material som lagts upp i Canvas presenteras i sitt sammanhang och canvas gör det tydligt för studenterna vad de förväntas göra, hur de förväntas göra det och när.

Vi vet hur våra kurser fungerar, våra studenter har ingen aning. Men med hjälp av Canvas så kan vi låta dem förstå hur vi tänkt redan innan kursstart om vi vill. Det är ganska lite arbete som skiljer en väl strukturerad och en otydlig kurs åt, så jag hoppas det följande kan vara en hjälp att få ordning på all information som man vill dela ut.

Ta del av Björns tips!

Björn har skapat en en kurs i att antal olika delar som visar vad du ska tänka på när du bygger en kurs som du kan ta del av på lärplattformen Canvas:

I Canvas samverkansgrupp kan du också titta på guiden för att bygga upp en kurs i ett par korta steg: