Tillgänglighet

Foto som visar en orange öken med böljande sanddyner.

Undervisande personal på Lunds universitet är skyldiga att göra sitt kursmaterial tillgängligt för alla studenter, inklusive de som har inlärningssvårigheter på grund av en funktionsnedsättning eller av andra skäl. På de här sidorna hittar du information, råd och stöd som hjälper dig. Se vårt kalendarium för webbinarier, workshoppar och seminarier på temat tillgänglighet.

Fem enkla tips för lärare

På den här sidan hittar du konkreta tips på hur du kan göra undervisningen mer tillgänglig. Tipsen är enkla att följa och gynnar alla studenter.

Fem enkla tips för lärare

Tillgänglighetsverktyg för lärare och studenter

På den här sidan får du en kort beskrivning av digitala verktyg som du och dina studenter kan använda för att göra kursmaterial mer tillgängligt.

Tillgänglighetsverktyg för lärare och studenter

Lästips: tre texter om tillgänglighet

Här hittar du tre texter om tillgänglighet: en handbok för undervisande personal, en forskningsartikel och en intervju med studenten Malin, som berättar hur det är att plugga på Lunds universitet när man har dyslexi.

Lästips: tre texter om tillgänglighet

Vad säger lagen?

Lunds universitet omfattas av Diskrimineringslagen och Lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Här hittar du en kort redogörelse för vad lagarna innebär för undervisande personal på Lunds universitet.

Vad säger lagen?

Foto på medarbetaren Ann-Catrin Johansson.

Har du frågor om tillgänglighet i undervisningen?

Mejla Ann-Catrin Johansson:
digital [at] education [dot] lu [dot] se (digital[at]education[dot]lu[dot]se)