Lyssna på kurslitteraturen med Tortalk

Person listening

Photo by Austin Distel on Unsplash

Både du och dina studenter kan lyssna på all litteratur som finns tillgängligt elektroniskt. På Lunds universitet har vi tillgång till verktyget TorTalk skriver Åsa Forsberg, bibliotekarie vid avdelningen IT på UB.  TorTalk är en talsyntes som fungerar på både Mac och PC. Den kan läsa upp många typer av elektroniska dokument, från word-dokument till e-böcker.

Image showingTortalk

Verktyget klarar också av att läsa upp till exempel inskannade pdf-dokument och texter i andra otillgängliga format, t ex vissa e-böcker.

Lunds universitet har en campuslicens för TorTalk. Alla studenter och anställda får ladda ner TorTalk till sin privata dator. Anställda kan få TorTalk installerat på sin jobbdator, och TorTalk finns på många studentdatorer på campus.

Vi har skaffat TorTalk för att stödja studenter (och anställda) med läs- och skrivnedsättningar, men programmet kan så klart användas av alla som gärna vill lyssna på texter, eller kanske samtidigt både lyssna med öronen och läsa med ögonen.

Verktyget kan också användas för att korrekturläsa egna texter. Genom att lyssna kan en upptäcka felstavningar och andra fel i texten.

En stor fördel med TorTalk är att det går att öka uppläsningshastigheten. Att få en text uppläst i realhastighet tar lång tid och kan vara tålamodsprövande, särskilt för någon som har fått upp vanan att lyssna på i synnerhet facklitteratur är det en mycket bra funktion.

I grundversionen finns svenska och engelska röster, men det finns röster på många andra språk att ladda ner.

Tortalk är ett stödverktyg, precis som det i Canvas integrerade stödverktyget Ally. Med Tortalk  kan lyssna direkt, utan att ladda ner filen. Vill du däremot ha andra format kan Ally vara verktyget för dig. Man kan säga att dessa stödverktyg kompletterar varandra.

Vill du eller dina studenter testa TorTalk finns här information om och länkar till manualer och nedladdning av programmet.

TorTalk eller Ally?