Nedan kan du läsa mer om de olika presentationerna. En del talares presentationsmaterial finns i kursen Tillgänglighet i undervisningen på Canvas. Där finns också besvarade publikfrågor från konferensdagen.
Tillgänglighet i undervisningen – canvas.education.lu.se
Dag 1
Inledningstal med fokus på undervisningsformer – Ann-Kristin Wallengren
Konferensen inleddes av Ann-Kristin Wallengren, vicerektor för kultur och pedagogisk utveckling. I sitt tal reflekterade hon över relationen mellan form och innehåll i undervisningen. Innehållet i undervisningen utvecklas ständigt, men hur mycket fokuserar vi egentligen på formerna för undervisningen? Hon poängterade att vi måste pröva olika undervisningsformer för att skapa undervisning som är tillgänglig och inkluderande för alla.
Keynote om studieliv och arbetsliv med autism – Clara Törnwall
Konferensens keynote var Clara Törnwall, föreläsare och författare, som höll ett tal om autism. Clara visade genom egna och andras erfarenheter hur skolan, universitetet och arbetslivet fungerar på ett sätt som inte passar alla, med intryckskaotiska fysiska miljöer, vag kommunikation och höga krav på flexibilitet. Om vi i stället planerar utbildning och arbete med flera funktionssätt i åtanke, så skulle livet bli enklare för alla, enligt Clara. Det gäller inte minst universitetet, som är en plats där personer med autism ofta blomstrar under rätt förutsättningar.
Hur arbetsplatser kan bli mer inkluderande – Lunds Fontänhus
Näst på tur var Matilda Espmarker, klubbchef för Lunds Fontänhus. Hon berättade om Fontänhusets arbete för personer med psykisk ohälsa. Hon gav dels exempel på Fontänhusets aktiviteter, dels tips på hur arbetsplatser kan bli mer inkluderande. Hon lyfte bland annat vikten av en bra arbetsmiljö, stöd från den närmsta chefen och tydlig kommunikation. Avslutningsvis bjöd hon in en person som tidigare deltagit i Fontänhusets aktiviteter. Hon berättade om hur aktiviteterna hjälpte henne ut i arbetslivet igen.
Panelsamtal om riktat pedagogiskt stöd med studenter och lärare
Första konferensdagen avslutades med ett mycket uppskattat panelsamtal med tre studenter med riktat pedagogiskt stöd och deras lärare. Studenterna berättade vad som funkade bra och mindre när de sökte och fick pedagogiskt stöd. De diskuterade också hur inkluderande undervisningen faktiskt är i praktiken. Lärarna lyfte att universitetets personal behöver få avsatt tid för arbete med tillgänglighet för att deras arbetsbelastning ska vara hållbar och för att undervisningen ska kunna bli likvärdigt tillgänglig för alla. Studenterna avslutade samtalet med att dela med sig av sina bästa råd för att göra undervisningen inkluderande.
Dag 2
Adhd och autism: hjärnfunktion och diagnoskriterier – Anders Rasmussen
Andra konferensdagen inleddes med en presentation av Anders Rasmussen, lektor i associativ inlärning. Anders förklarade först vad som utmärker adhd och autism om man utgår från hur hjärnan fungerar, det vill säga utifrån ett neurovetenskapligt perspektiv. Han poängterade också att det spelar stor roll hur vi sätter diagnoser, och att antalet diagnoser därför varierar kraftigt historiskt och globalt. Han avslutade sin presentation med att berätta om sin nya studie, där han och flera forskare undersökt om man på olika sätt kan testa lillhjärnas funktion för att förutsäga adhd.
Undervisning för studenter med adhd och autism – Mona Holmqvist
Dagens andra talare var Mona Holmqvist, professor i utbildningsvetenskap. Inledningsvis berättade hon om sina egna upplevelser av att ha ett barn med intellektuell funktionsnedsättning och autism. Sedan handlade presentationen om tillgänglighet för personer med autism om adhd inom högre utbildning. Mona belyste att vi själva bygger in hinder för studenter genom de förväntningar vi har. Exempelvis finns ofta höga krav på studenterna att axla stora friheter i studierna, strukturera studierna själva och skapa sociala relationer. Dessa förväntningar kan vara särskilt utmanande för studenter med adhd eller autism.
Inkludering i hållbarhetsundervisning – Mirjam Glessmer och Terese Thoni
Konferensens sista programpunkt handlade om sambandet mellan undervisning, inkludering och hållbarhet. Talarna var Mirjam Glessmer, universitetslektor vid Genombrottet, och Terese Thoni, utbildningskoordinator vid Hållbarhetsforum. De poängterade att det finns många gemensamma mål för grupper som arbetar med inkludering och grupper som arbetar för hållbarhet. De lyfte också frågan hur inkluderande undervisning kan få studenter att se sig själva som en del av det globala arbetet för en hållbar framtid.