Boka möten via Canvas

Bild på en laptop med texten "join us online".

Hej, jag vill boka en tid för vägledning!
Vänliga hälsningar Lisa

Vi känner alla igen de direkta och korta mailen, ofta undertecknade endast med förnamn. När vi har läst meddelandet inleds en process som i värsta fall tar flera dagar. En av universitetets studievägledare har kallat det som nu följer för ”E-Bingo”.

Photo by Samantha Borges on Unsplash

Glad och professionell ska man vara och vid en genomgång av kalendern finner man några möjliga vägledningstider som man för säkerhets skull blockerar i Outlook innan man mailar tillbaka till studenten. I bästa fall får man nu svar direkt. Alltför ofta dröjer svaret, kanske hinner man glömma vem det eventuellt var som man har blockerat tiden för, när så studenten plötsligt svarar att ingen av de föreslagna tiderna passar. Nu kan det behövas både ett, två och ibland tre mail innan vi lyckas komma överens.

Cecilia Nygren är studievägledare för kandidatprogrammen i Strategisk kommunikation vid Campus Helsingborg. Hon har sedan en tid använt sig av kalenderfunktionen i Canvas för att komma runt denna ”E-Bingo”.

Enkelt är bra

Enligt Cecilia är det viktigt att det ska vara enkelt att lägga in bokningsbara tider och att man inte ska behöva skapa en bokning per canvaskurs. Hon har därför valt att koppla bokningarna till flera canvaskurser, som i hennes fall är programsidorna. En programsida används för att samla och lätt kunna kommunicera med studenter som läser inom ett specifikt program. Hon har en programsida varje årskull. Eftersom varje programsida har en egen färg, kan Cecilia sedan enkelt i kalendern se vilken kull den bokade studenten tillhör. Studenterna kan också skriva en kommentar om vad de vill prata om, eller om de vill ha mötet via Zoom eller på plats på campus.

Hur fungerar det för studenterna?

Så snart studenterna är knutna till kursen får de information via programsidan på Canvas att de kan boka samtal. De kan även se det i sin kalender i Canvas. Reaktionerna från studenterna har varit positiva och de tycker att det är smidigt att få ett antal tider att välja på istället för att maila fram och tillbaka.

Naturligtvis kan man ha detta till annat än studievägledarsamtal. På Campus Helsingborg har det använts för bokning av medarbetarsamtal och vissa lärare bokar in individuella handledningar på detta sätt. I resursen Stöd för din undervisning finns en guide på hur du lägger upp mötestider via Canvas.

Vill du veta hur studenterna går tillväga för att boka möten? Titta på informationen i Studentguiden!