Nya artiklar om studieteknik för studenter

Foto på en hand som trycker på en knapp på ett höj- och sänkbart skrivbord.

Du kommer väl ihåg att det finns artiklar för studenter om studieteknik i digitala lärmiljöer på webbplatsen campusonline.lu.se? Dit kan du hänvisa studenter för tips om exempelvis engagemang, läsning och planering i mer eller mindre digital undervisning. Nu finns dessutom två nya efterfrågade texter, en om multitasking – eller rättare sagt om uni-tasking – och en om ergonomi.

Foto: Ergonofis från Unsplash.com

Zoomar dina studenter från sängen eller ser du dem bara som en skugga framför ett fönster med starkt solljus? Kanske behöver de tips om lämplig plugg-ergonomi? I texten Så förbättrar du din ergonomi hemma får studenter råd om rörelse, ljud- och ljusmiljö och arbetsställning. Extra viktigt för de som pluggar digitalt men viktigt för alla, lärare också.

Läs artikeln Så förbättrar du din ergonomi hemma

Tycker du att det verkar vara kaos i dina studenters planering? Glömmer de bort vissa delar av uppgiften och missförstår andra? Verkar de hålla på med någonting annat samtidigt som de deltar i undervisningen? På campusonline.lu.se finns nu Sluta multitaska – få bättre fokus som innehåller konkreta tips för att öva upp sin förmåga att fokusera på en sak i taget.

Läs artikeln Sluta multitaska – få bättre fokus