Hjälp någon logga in i Canvas
Ett vanligt ärende är att anställda eller studenter har problem att logga in i Canvas. För att kunna göra det behöver de ha en mejladress i Lucat.
För att ett konto ska skapas i Canvas krävs en mejladress i Lucat. Det får personen när de anställs eller antas som student vid en kurs.
Uppdragskategori avgör vem som får mejl
Mejlen i Lucat är en slags behörighet vid Lunds universitet. Det är personens uppdragskategori – exempelvis student, anställd eller universitetsanknuten – som avgör vilka behörigheter någon kan få. Alla kategorier fungerar i Canvas utom biblioteksbesökare. Här kan du få en överblick över vilka behörigheter som tillhör de olika uppdragskategorierna i en pdf från IT-webben:
Tabell över uppdragskategorier – IT-webben vid LU (pdf).
Lägg till mejl i Lucat om det behövs
Ofta är mejladressen i Lucat genererad av universitetet, men Lucat-administratören kan också välja att själv lägga till en privat mejl under personlig information i Lucat. Detta görs då i samband med att ett uppdrag skapas eller uppdateras. Tänk på att det kan dröja upp till en dag innan Canvas har hämtat in den nya kontoinformationen från Lucat.
Vanliga problem för studenter
Ibland är en student inte antagen men behöver ändå ett LU-konto för att kunna logga in i Canvas. En Lucat-administratör kan då lägga till ett uppdrag från följande kategorier:
- Universitetsanknutna: Examensarbetare
- Universitetsanknutna: Student vid annat lärosäte
- Universitetsanknutna: Deltagare i uppdragsutbildning
Hjälp?
Behöver du hjälp eller har frågor? Läs mer om hur du kan få hjälp på vår supportsida!