Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Hjälp någon logga in i Canvas

Ett vanligt ärende är att anställda eller studenter har problem att logga in i Canvas. För att kunna göra det behöver de ha en mejladress i Lucat.

För att ett konto ska skapas i Canvas krävs en mejladress i Lucat. Det får personen när de anställs eller antas som student vid en kurs.  

Uppdragskategori avgör vem som får mejl

Mejlen i Lucat är en slags behörighet vid Lunds universitet. Det är personens uppdragskategori – exempelvis student, anställd eller universitetsanknuten – som avgör vilka behörigheter någon kan få. Alla kategorier fungerar i Canvas utom biblioteksbesökare. Här kan du få en överblick över vilka behörigheter som tillhör de olika uppdragskategorierna i en pdf från IT-webben: 

Tabell över uppdragskategorier – IT-webben vid LU (pdf). 

Lägg till mejl i Lucat om det behövs

Ofta är mejladressen i Lucat genererad av universitetet, men Lucat-administratören kan också välja att själv lägga till en privat mejl under personlig information i Lucat. Detta görs då i samband med att ett uppdrag skapas eller uppdateras. Tänk på att det kan dröja upp till en dag innan Canvas har hämtat in den nya kontoinformationen från Lucat.  

Vanliga problem för studenter

Ibland är en student inte antagen men behöver ändå ett LU-konto för att kunna logga in i Canvas. En Lucat-administratör kan då lägga till ett uppdrag från följande kategorier: 

  • Universitetsanknutna: Examensarbetare
  • Universitetsanknutna: Student vid annat lärosäte
  • Universitetsanknutna: Deltagare i uppdragsutbildning