Javascript är avstängt eller blockerat i din webbläsare. Detta kan leda till att vissa delar av vår webbplats inte fungerar som de ska. Sätt på javascript för optimal funktionalitet och utseende.

Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Interaktivitet, kommunikation och engagemang i onlinekurser

Bild som visar kommunikation via datorn

Att läsa vid ett universitet kan för många studenter bli annorlunda än förväntat om undervisningen blir helt digital. Som ny student i en enbart digital lärandemiljö kan det bli utmanande att lära känna andra studenter och lärare, ta del av det sociala sammanhanget och känna tillhörighet till Lunds universitet som man naturligare gör på campus.   

Det är inte en milsvid skillnad i det vi behöver göra, säger Lars Harrysson (lektor på Socialhögskolan), men klassrummen ser lite olika ut. Vi har ofta mycket samtal med våra studenter på campus som vi kanske tar för givna. I en digital kurs behöver man vara proaktiv som lärare, man behöver tala mer med sina studenter på kanske nya sätt för att studenterna ska känna sig sedda, speciellt i början av kursen.   

Engagera dina studenter

Här följer exempel på hur du kan engagera studenter - framför allt i början på kursen:   

Låt studenterna lära känna dig/er:   

  • Skapa en sida med en trevlig presentation av dig och ditt lärarlag med foton och korta presentationer av er bakgrund och roll i kursen. 

Lär känna dina studenter  

  • Uppmuntra studenterna att ha profilbilder i Canvas och videon på i Zoom. 
  • Starta ett forum där studenterna får presentera sig för varandra. Gör gärna en första presentation som sätter tonen.  
  • Att samtala i grupp i Zoom kring något intressant tema, att föra en dialog utan konkret uppgiftskaraktär, ökar din kännedom om studenterna och studenternas känsla av att bli sedda. T.ex. genom att träffa dem mitt under en uppgift för att se hur det går. 

Låt studenterna lära känna kursen

  • Skapa ett välkomnande första anslag där det är tydligt vad studenterna ska göra för att komma igång och för att de ska hitta det de behöver i din kurs.   
  • Skapa en välkomstfilm där du introducerar ämnet och vad som händer de första veckorna. Du kan göra detta enkelt i Studio eller få hjälp i en videostudio.   
  • Skapa ett diskussionforum öppet för alla typer av frågor. Detta behöver bevakas ofta, speciellt i början på kursen.   

Vill du veta hur man gör detta i din kurs? 
Ta del av guiderna om anslag, video, diskussionsforum i Canvas

BOMBA INTE STUDENTERNA MED INSTRUKTIONER! 

Låt studenterna upptäcka och lära känna sin lärmiljö   

  • Den plats utbildningen sker på är den plats utbildningen sker på, även när vi inte vill. Arbeta med platsen och dess förutsättningar för att bidra till en positiv lärmiljö för alla som är där. 
  • Var tydlig med var studenterna hittar hjälp kring hur de kan orientera sig i lärmiljön.   

Kommunicera, kommunicera, kommunicera!  

  • Gör upp ett schema för regelbunden kommunikation i form av anslag eller kanske med en kort film. Innehåll kan vara generell återkoppling från föregående vecka och en kort introduktion kring vad studenterna ska göra och varför för nästa.  
  • Tänk på att den perfekta planen inte finns, utan lyssna in och var förberedd på att göra de justeringar som kommer att krävas i din strategi.  
  • Ibland används uttrycket om studenterna (i negativ mening) att de är “vuxna människor”. Se det istället positivt och bemöt dem alltid som vuxna människor med ambitioner, intressen, förmågor och brister.  
  • Engagera dig i dina studenter genom att vara tillgänglig på olika sätt. I “kris” på ett sätt, i “vardagslunken” på ett annat, och allt däremellan. Är du där kommer studenterna också. Sätt standarden direkt vid kursstarten.