Foto: Bruno Emmanuelle Azsk från Unsplash.com
För många studenter innebär universitetsstudier både nya sammanhang att navigera i och nya förväntningar på eget ansvar för planering och motivation. De senaste åren har dessutom ökat kraven på att kunna navigera i en digital studiemiljö. Även de studenter som har undervisning i sal tillbringar en stor del av sina studier framför en dator.
Det finns massor av sätt man kan anpassa sin undervisning på för att det ska bli lättare för studenterna att landa i studierna, men det är inte självklart att man som lärare har utrymme i sin kurs för att öva upp generella studiekompetenser hos sina studenter.
Därför finns nu Din digitala studiemiljö – campusonline.lu.se, en uppdaterad webbplats där studenter kan få en samlad information om de digitala verktyg som de förväntas använda på Lunds universitet – som Canvas, Zoom och Inspera till exempel – men också konkreta studieteknik-tips för mer eller mindre digitala studier. Du som lärare får gärna hjälpa studenterna att hitta dit, och samtidigt kanske du kan slippa några frågor från studenter som inte har med kursinnehållet att göra.
Tips! Så kan du som lärare hänvisa till campusonline
Här kommer några konkreta förslag på hur man som lärare kan hänvisa till texterna på Din digitala studiemiljö – campusonline.lu.se:
- Om du tycker att det känns tråkigt att prata till svarta rutor i Zoom kan du hänvisa studenterna till texten Fem anledningar att sätta igång kameran.
- Vill du att studenterna ska integrera mer interaktivitet i sina muntliga presentationer? Hänvisa då till texterna om Padlet och Mentimeter.
- Kanske vill du att dina studenter ska använda sina grupprum i Canvas för att diskutera eller dela filer. Hänvisa dem direkt till sidan om Canvas där de får snabb info och pekas vidare till rätt ställe i studentguiden om det behövs.
- Vill du att studenterna ska ge kamratrespons till varandra? Hänvisa dem till texten Ge andra respons och bli själv en bättre skribent.
- Kanske har en kurs mycket digital kurslitteratur och du vill att dina studenter ska fundera över hur man bäst läser på skärm? Då skickar du dem till texten När du läser kurslitteratur på skärm.
Ett lite mer ambitiöst förslag är att be studenterna skriva en icke-betygsgrundande men obligatorisk reflektion över sin egen digitala studieteknik med utgångspunkt i texterna om studieteknik. Genom att låta dem kommentera varandras uppgifter skapar du en stämning av att man delar med sig av tips och råd till varandra och samarbetar i studierna.
Dessutom finns ett formulär på webbplatsen där man kan lämna önskemål om vilken typ av texter man skulle vilja se där. Uppmuntra studenterna att tipsa eller lämna själv in ett förslag.
Webbplatsen finns nu både på svenska och engelska
Din digitala studiemiljö – campusonline.lu.se
Your digital study environment – campusonline.lu.se/en/