nov
Ett LU för alla 2025 – en konferens om inkluderande undervisning

Den 19–20 november samlas vi för tredje gången för att lära oss och samtala om hur vi gör universitetet till en plats för alla. Konferensen är gratis och öppen för undervisande personal och medarbetare med studentnära kontakter vid Lunds universitet.
Foto: Elijah Hail från Unsplash.com
Årets konferens handlar om tillgänglighet både i ett studentperspektiv och ett medarbetarperspektiv. På konferensen kommer vi att få höra om ny forskning och dela praktiska tips. Vi vill skapa en mötesplats för lärare och personal där vi kan lyssna, diskutera och dela erfarenheter. Målet är att öka samarbetet mellan olika delar av Lunds universitet i frågor om tillgänglighet och inkludering.
Lokal
Konferensen hålls i Stadshallen i Lund, i salen Amfi på andra våningen. I lokalen finns det sex rullstolsplatser, en fast monterad hörslinga och hiss.
Anmäl dig här
Konferensen är gratis och öppen för undervisande personal och medarbetare med studentnära kontakter vid Lunds universitet. Fika ingår. Anmäl dig för att säkra din plats!
Konferensen pågår från lunch till lunch vilket innebär kl. 13:00–17:00 den 19/11 med efterföljande mingel på kvällen utanför salen. Dagen efter fortsätter konferensen kl. 09:00–12:00. Konferensen hålls på svenska och engelska. Programmet kommer att uppdateras med tider och fler detaljer framöver.
Program 19 november
13.00–17.00
Ann Kristin Wallengren inleder Ett LU för alla 2025
Vicerektor för kultur och pedagogisk utveckling
Vicerektor Ann Kristin Wallengren – lu.se
Pågående projekt om tillgänglighet och inkludering på Enheten för undervisningsstöd
Projektet Att stärka formerna för tillgänglig och inkluderande undervisning
Projektet Klarspråk: tillgängliga digitala texter
Vuxenlivet med autism: Clara Törnvall om vardag, studier och arbete
Clara Törnvall är författare och föreläsare. Hon gästar oss med en föreläsning om autism hos vuxna. Under föreläsningen berättar hon om hur personer med autism påverkas i vardagen, i arbetslivet och i livet som student.
Clara har skrivit böckerna "Autisterna" och "Vanliga människor – Autistens guide till galaxen". Hon fick själv en autismdiagnos i vuxen ålder.
Clara Törnvall – claratornvall.com
En arbetsplats för alla? Så kan arbetsplatser bli mer inkluderande
Matilda Espmarker är klubbhuschef på Lunds Fontänhus, som riktar sig till personer som har erfarenhet av psykisk ohälsa. Matilda berättar om hur Lunds Fontänhus samarbetar med företag för att skapa mer inkluderande arbetsplatser.
Lunds Fontänhus webbplats – lundsfontanhus.se
Riktat pedagogiskt stöd: erfarenheter från studenter och lärare
Studenter med riktat pedagogiskt stöd och deras lärare diskuterar inkluderande undervisning i praktiken.
Studenter från Språkkonsultprogrammet, HT-fakulteterna
Student från Fysioterapeutprogrammet, Medicinska fakulteten
Kikki Nillasdotter, universitetsadjunkt i svenska
Jeannette Unge, universitetsadjunkt på fysioterapeutprogrammet
Program 20 november
09.00–12.00
Adhd och autism: biologi, utmaningar och anpassningar
Anders Rasmussen är universitetslektor i associativ inlärning. Under sin föreläsning berättar han om adhd och autism ur ett biologiskt perspektiv. Han diskuterar också hur vi bättre kan förstå vilka personer som behöver stöd, och hur vi ska anpassa stödet på rätt sätt.
Anders Rasmussens profil i LU:s forskningsportal – portal.reserach.lu.se
Studenter med adhd och autism i högre utbildning – att lära och undervisa
Mona Holmqvist är professor i utbildningsvetenskap. Hon föreläser om hur adhd och autism påverkar studenters lärande, och hur undervisningen kan bli mer inkluderande och tillgänglig. Under föreläsningen delar hon också med sig av praktiska strategier och pedagogiska metoder som stöttar studenterna.
Mona Holmqvists profil i LU:s forskningsportal – portal.reserach.lu.se
The process is the point: An inclusive LU for a sustainable world
How we show up in the world matters. Discover how ongoing efforts at LU are shaping a sustainable future. Engage in discussions on building a world where inclusivity and sustainability go hand in hand. Join Terese Thoni, Education Coordinator at the Sustainability Forum and Mirjam S. Glessmer, Senior Lecturer and Educational Developer at Centre for Engineering Education (CEE), as they explore the importance of inclusivity in sustainability education.
Terese Thoni’s profile in LU’s research portal – portal.reserach.lu.se
Mirjam S. Glessmer ‘s profile in LU’s research portal – portal.reserach.lu.se
Tre lästips om tillgänglighet i undervisningen
Projektet Att stärka formerna för tillgänglig och inkluderande undervisning
Om evenemanget
Plats:
Stadshallen (salen Amfi på våning 2), Stortorget 9, Lund
Kontakt:
ann-catrin [dot] johansson [at] edusupport [dot] lu [dot] se