Stora möten och webinar i Zoom

Många möjligheter i Zoom!

Om rollerna värd (host) och alternativ värd (alternative host)

I ditt vanliga Zoom-möte kan upp till 300 personer delta med möjlighet att använda kamera och mikrofon. Den som skapar mötet är värd - Host - men kan lägga till kollegor (eller studenter) inom Lunds universitet som alternativ värd, "Alternative Host". Den av kollegorna som går in i mötet först blir Host. När mötets skapare kommer in i mötet får hen upp en ruta "Reclaim host". Som värd för ett möte har du möjlighet att bestämma om deltagarna ska ha tillgång till kamera och mikrofon. Du kan också bestämma om deltagarna ska ha möjlighet att dela skärm i mötet. Inställningarna finns under Security-knappen.

Deltagaren väljer visningsvy på sin egen skärm

Det du inte kan bestämma är exakt vad varje deltagare ser på sin skärm - visar du en presentation kan alla se den men det finns alltid möjlighet för var och en att byta vy utan att det påverkar övriga deltagare.

Zoom Large meeting

För större möten finns Zoom-funktionen Large meeting 500 (för upp till 500 deltagare). Lunds universitet har ett antal licenser för detta - hör av dig till Servicedesken om du behöver en sådan licens. Funktionaliteten för såväl värd som deltagare är samma som i vanliga möten.

Bokningsformulär för Large meeting (öppnas i nytt fönster)

Zoom Webinar

Vi har även ett antal Zoom Webinar-licenser som har plats för 1000 deltagare. Med webinarlicens begränsas deltagarnas möjligheter att interagera till att bara kunna chatta. Det kan vara ett bra alternativ t ex för disputationer eller öppna föreläsningar. Vill du veta mer om möjligheterna med webinar, kom på en workshop (annonseras under Kalendariet) eller kontakta Servicedesken servicedesk [at] lu [dot] se (subject: Zoom%20webinar) (servicedesk[at]lu[dot]se).