Javascript är avstängt eller blockerat i din webbläsare. Detta kan leda till att vissa delar av vår webbplats inte fungerar som de ska. Sätt på javascript för optimal funktionalitet och utseende.

Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Tips för bättre kvalitet i Zoom

Fixa infrastrukturen med rätt internetuppkoppling, kamerabild, ljus och ljud


Stabil uppkoppling

  • Ha en så bra internetuppkoppling som möjligt, helst en fast uppkoppling. Svajar det under mötets gång, stäng av kameran.

Kamerabild

  • Placera helst kameran så att du är vänd mot den och i ögonhöjd, till exempel ovanpå skärmen som du använder. Använder du en laptop, ställ upp den på något så att kameran kommer i ögonhöjd om det är möjligt. Några staplade böcker funkar fint.
  • Sitt tillräckligt nära så att du syns bra och vinkla kameran så att dina ögon hamnar en bit över mitten i bilden.

Ljus

  • Ha mer ljus framför än bakom dig. Om du sitter med starkt ljus bakom dig är det svårt att se ditt ansikte, du framträder då mer som en mörk siluett. Flera ljuskällor är också bra.
  • Dagsljus eller glödlampsljus är bäst, undvik lysrör som kan ge flimmer i bilden.

Ljud

  • Använd ett headset, helst en version med USB-kontakt. Ljudets kvalitet är det viktigaste för mötet och du hörs klart bäst när du använder headset med mikrofon.
  • Med ett headset undviker du rundgång i ljudet (som det kan bli när man använder datorns högtalare och mikrofon).
  • I nödfall kan du använda telefonens headset - bättre än inget!
  • Det finns även högtalare som tar bort eko som kan vara ett alternativ, exempelvis när man är flera som deltar i samma lokal (t ex ljudpuckar, Jabra).
  • Om ni är fler än två eller tre i mötet, stäng av din mikrofon när du inte talar. Samma sak gäller om du exempelvis behöver hosta eller tala om för en störande kollega att du är upptagen.
  • Om uppkopplingen svajar kan det vara bra att även stänga av kameran när du inte talar.
  • Undvik störande bakgrundsljud som exempelvis skrapande stolar, pennor som knackas i bordet, prasslande papper eller fläktar från datorer/projektorer.
  • Om möjligt, välj en lokal där det inte ekar. Mattor på golvet och gardiner i fönstren brukar vara bra för akustiken.

Bakgrund

  • Ha en lugn bakgrund. Röriga bakgrunder tar uppmärksamhet från dig.
  • Bakgrund med rörelser stjäl dessutom bandbredd eftersom ny bildinformation behöver skickas löpande. Människor som passerar utanför ditt fönster eller träd som vajar i vinden kan dra ner överföringshastigheten av ljud och bild.
  • Undvik finrutiga eller finrandiga kläder som kan försvåra uppdateringen av skärmen och ge konstiga mönster, så kallade moiréeffekter.

Delta aktivt

  • Starta/anslut till mötet i tid och gärna lite före så att du vet att uppkopplingen funkar när mötet startar.
  • När du talar är det bra att titta direkt i kameran och inte på skärmen, detta ger mer närvarokänsla för övriga deltagare.
  • Använd kroppsspråk, vinka om du vill ha ordet eller gör tummen upp om någon säger något klokt.
  • Använd chattfunktionen till att ställa frågor och kommentera.
  • Använd skärmdelning ”share screen” för att visa exempelvis Powerpoint-bilder.
  • Använd omröstningsfunktionen "poll", exempelvis för att stämma av vad mötesdeltagarna tycker i specifika frågor eller för att utvärdera om det varit ett bra möte.

Facilitera för mer engagemang

  • Ett bra sätt att skapa delaktighet och engagemang är att den som faciliterar mötet med jämna mellanrum fördelar ordet till alla mötesdeltagare.
  • Då får de i tur och ordning kommentera eller komplettera det som diskuteras.
  • Det är bra om man varierar vilken ordning mötesdeltagarna får börja vid dessa ”laget-runt-tillfällen”.

Pauser och tider

  • Glöm inte att pausa! Under möten som är mer än 45 minuter långa, bestäm i början av mötet när ni ska pausa.
  • Ta inte för kort paus! Tänk på att deltagarna ska hinna med det som behövs mellan vanliga fysiska möten, som att hämta kaffe och hinna med toalettbesök.