Ännu enklare att lyssna på din Canvaskurs

En person i rutig skjorta som bär hörlurar och lyssnar med grönska i bakgrunden.

Nu finns Microsofts avancerade läsare (Immersive reader) integrerad och aktiverad för alla användare vilket kommer att underlätta läsningen i Canvas. Den avancerade läsaren finns tillgänglig på alla sidor, kursöversikten och uppgiftsbeskrivningar.

Foto: Rupam Dutta via Unsplash.com

Olika funktioner

Textalternativ

Du kan bland annat ändra textstorlek, öka avståndet mellan bokstäver, ändra teckensnitt och ändra bakgrundsfärg. Läsaren har grammatiskt stöd som synliggör olika ordklasser i texten. Det finns även en översättningsfunktion som du kan använda på enstaka ord eller texten i sin helhet.

Läs- och röstalternativ

Du avgör själv läshastighet samt om du vill ha en manlig eller kvinnlig röst. Med hjälp av radfokus kan du begränsa fokuset till en, tre eller fem rader text under uppläsningen. Allt för en ökad läsbarhet.

Trio i tillgänglighet

Vid Lunds universitet och i Canvas finns det nu flera olika system som tillsammans ökar tillgängligheten: Microsofts Avancerade läsare, Ally och TorTalk. Tre olika system med olika funktioner som kompletterar varandra. Microsoft Avancerade läsare finns tillgänglig i Canvas för text på sidor, kursöversikt och uppgiftsbeskrivningar. Ally ger dig tillgång till innehållet i Canvas, både text skapat via texteditor och bifogat material; och i alternativa format såsom ePub, blindskrift, MP3 och BeeLine. TorTalk är ett talsyntesprogram som du installerar på din dator och kan använda för att lyssna på allt digitalt material. Lunds universitet har campuslicens för TorTalk som gäller för alla studenter och anställda.

Att använda läsaren

I guiden Canvas Grundkurs kan du läsa mer om hur du kan använda dig av Microsofts Avancerade läsare.

Gå till Guiden Canvas Grundkurs