Lärare berättar om fördelar med digital examination i Inspera

Foto på läraren Karin Bergman samt en uppslagen bärbar dator.

Karin Bergman är lektor och utbildningsledare på Nationalekonomiska institutionen vid Ekonomihögskolan vid Lunds universitet. I rollen som utbildningsledare har hon under pandemin arbetat mycket med den digitala undervisningen vid institutionen. Här berättar hon om sina tankar om digital examination med verktyget Inspera och ger sina bästa tips.

Foto: Håkan Röjder och Nick Morrison på unsplash.com.

Vad ser du för möjligheter med digital examination i Inspera?

– Jag tänker så här: examinationen ska ju vara anpassad till vilka lärandemål en kurs har samt hur undervisningen ser ut. För vissa ämnen kan Inspera öppna upp möjligheter att utforma examinationen på ett sätt som man inte kunnat tidigare. Exempelvis kan man koppla på Excel så att studenterna kan arbeta i det programmet under tentan, eller ladda upp ljudfiler om man vill testa hörförståelse i språk. Därmed kan man låta verktyget inspirera till andra sätt att examinera. Däremot tror jag inte på att man ska försöka förändra sin examination för att passa verktyget, men man kan alltid fundera över om det sätt man examinerar sina studenter är det mest optimala utifrån förutsättningarna. För egen del ser jag en vinst för både studenter och mig själv med datorskrivna svar istället för handskrivna, säger Karin Bergman.

Vilka fördelar med digital examination finns det jämfört med salstenta?

– Förutom fördelen med att få skriva/läsa datorskrivna svar är det också en minskad pappershantering, även om jag har använt mig av funktionen "Inspera scan", där studenter kan komplettera sina datorskrivna svar med handritade figurer som sedan skannas. Men det blir totalt sett betydligt mindre papper. Om det är flera lärare som deltar i rättningen, och rättar olika frågor, underlättas också det praktiska arbetet med att slippa skicka runt tentor mellan sig, fortsätter Karin.

Vad vill du skicka med för tips till lärare som är osäkra på Inspera?

– Har man en examination som enkelt överförs i sin form till ett digitalt format är tröskeln väldigt låg. Det är såklart ett nytt program att lära sig (som inte alltid är helt användarvänligt), och en del administration runt. Men det finns bra stöd att få. Även om man tänker att man har ett format på sin examination som inte passar i Inspera kan man börja med att gå på en workshop och få lite information, se hur det fungerar och vad som går att göra. Sedan kan man fundera på om den nuvarande examinationen borde/kan förändras för att bättre möta kursens lärandemål, avslutar Karin Bergman.

Är du nyfiken på att gå en workshop i Inspera?

Dessa två digitala utbildningar i Inspera ges löpande för undervisande personal vid Lunds universitet:

Lunchseminarium: Nyfiken på Inspera?
30 minuter i Zoom
Under denna halvtimme får du lära dig Insperas viktigaste funktioner, samt några av de saker som krävs för att kunna genomföra en lyckad digital examination. Seminariet kommer utgöras av en kortare demonstration följt av en frågestund.

Inspera: grundutbildning
2h i Zoom
På den här utbildningen får du lära dig hur du gör för att skapa och rätta hemtentor via Inspera. Ingen föranmälan krävs, men för att kunna använda Inspera måste du först logga in i Lucat och ansöka om användarbehörighet.

Se alla kursdatum i kalendariet