Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Gör din undervisning mer tillgänglig och inkluderande – steg för steg!

Foto som visar färgglada legobitar som bildar ett rött hjärta och två händer som möts.

Den viktigaste insikten är att studenter är olika och behöver olika sätt att bli motiverade, olika sätt att ta till sig kunskap och olika sätt att presentera sin kunskap. Studenterna ska kunna fokusera på sitt lärande och känna sig välkomna.

Hur ska jag hinna med?

Som lärare och studierektor frågar jag mig själv, och får frågor om, hur man som lärare ska hinna med att göra sin undervisning mer tillgänglig och inkluderande. Samtidigt finns det lagar mot diskriminering och krav på att de studenter jag undervisar kan ta till sig min undervisning utan onödiga hinder.

Gör det som är viktigast och enklast

I stället för att fokusera på vad som är det minsta jag måste göra som lärare, är det bättre att lära sig vad som är viktigast och enklast att göra och ta ett steg i taget. Det bästa får inte bli det godas fiende. Lär dig av andra och de konkreta tipsen nedan. Upptäck att mycket går enkelt att göra – bara man vet om det. Känn dig nöjd och stolt som lärare när du har lärt dig något nytt och gjort din undervisning mer tillgänglig på något sätt. Och fundera på vad nästa steg kan vara.

Tekniken är din vän

Teknikutvecklingen går fort och gör att mycket blir enklare, snabbare och bättre med tiden, t ex automatisk textning. I Powerpoint är det bara en enda kryssruta som behöver kryssas i för att få direkttextning och -översättning på alla möjliga olika språk. Testa gärna – och testa med jämna mellanrum! Med tiden blir funktionen bättre och bättre.

Konkreta tips

Här är några konkreta tips. Känn dig inte pressad att göra allt på en gång.

Steg A: Det första, mycket enkla steget med de viktigaste tipsen

De första fem tipsen handlar om att studenter ska kunna se vad du skriver, höra vad du säger och enkelt kunna läsa och hitta i inskannade dokument.

Var glad när du gjort detta! Många studenter har nytta av det.

  1. Textstorlek i PowerPoint
    a. Sikta på Arial 28 eller 24 punkter. Helst inte under 18 punkter. Detta hjälper studenter som ser dåligt, har glömt sina glasögon, har problem med sina linser eller som sitter långt bak i salen. En student berättade för mig att det är vanligt att man inte ser lärarens PowerPoint när man sitter på bakre raden i en föreläsningssal.
    b. Dela gärna upp texten i en PowerPoint-bild på två bilder, så att texten kan göras större.
    c. Börja med att förbättra några bilder där texten är riktigt liten.
     
  2. Mikrofon
    a. Använd mikrofon, så att alla studenter hör dig bra. Upprepa frågor du får. När du hörs bra blir det också lättare att behålla uppmärksamheten på det du säger.
    b. Finns det ingen mikrofon eller fungerar den inte? Berätta det t ex för studierektorn på din institution eller husprefekten, så att det kan fixas.
     
  3. När du skannar dokument
    a. Skanna med OCR (Optical Character Recognition) när du skannar till pdf-format. Då kan dokumentet läsas upp av en text-till-tal-funktion. Det blir också möjligt för alla att söka i dokumentet och använda ett översättningsprogram, om man hellre läser det på ett annat språk.
    b. Be att någon ställer in kopiatorn med OCR-läget förvalt när ett dokument skannas.
     
  4. Mallar för PowerPoint och Word
    a. Ladda ned och använd mallar och standardfunktioner i PowerPoint och Word. Då blir det mesta rätt från början. Sannolikheten ökar då också att dokumentet blir tillgängligt och ser bra ut i olika webbläsare, datorer, mobiler och skärmstorlekar. Du hittar mallar på:

    Grafisk profil och logotyp, Medarbetarwebben – medarbetarwebben.lu.se
     
  5. Formatmallar för rubriknivåer i Word
    a. Använd formatmallar för olika rubriknivåer i Word (Rubrik 1, Rubrik 2, osv), så blir strukturen tydlig och tillgänglig för alla (Meny: Start, Formatmallar). Då går det t ex också att skapa en innehållsförteckning automatiskt (Meny: Referenser, Innehållsförteckning).
    Ett skärmklipp som visar formatmallar i Word.

    b. Blir inte rubrikerna som du vill? Då kan du enkelt uppdatera formatmallarna genom att ändra rubrikens typsnitt och storlek så det blir som du vill ha det. Markera sedan rubriken, höger-klicka på formatmallens rubriknivå och välj ”Uppdatera Rubrik x så att markeringen matchas”. Då uppdateras rubrikerna för den rubriknivån på alla ställen i ditt dokument.
    Skärmklipp som visar hur man uppdaterar formatmallar i Word.

Steg B: Gör stegvis förbättringar som ökar tillgängligheten och tar bort onödiga hinder för lärandet för många studenter

De fem tipsen i steg B handlar om att studenter ska kunna förbereda sig inför föreläsningar och repetera, kunna ta del av text, bilder och dokument, och bättre kunna förstå vad du säger.

Var stolt när du har börjat göra punkterna i detta andra steg!

  1. Lägg ut din PowerPoint-presentation före föreläsningen, gärna dagen innan och senast direkt före föreläsningen.
    Då kan studenter få en bild av strukturen på föreläsningen och digitalt koppla sina anteckningar till den, söka i den m m. Ett bra alternativ är att lägga ut förra årets föreläsning vid kursstart och skriva att den kan komma att uppdateras i samband med att föreläsningen hålls.
     
  2. Lägg ut inspelade föreläsningar i Canvas, även om du inte hinner texta alla. ”Det bästa får inte bli det godas fiende.”
    Många studenter har stor nytta av inspelningarna för att kunna titta på dem igen, trots att textningen inte är klar. Det kan vara studenter med dyslexi som inte hinner anteckna eller vem som helst där uppmärksamheten naturligt går upp och ned under föreläsningen. När automattextningsfunktionen successivt blir bättre och bättre hinner vi texta fler inspelade föreläsningar.

    Det bästa vore om någon på varje fakultet var ansvarig för att hålla koll på teknikutvecklingen när det gäller automatisk textning, så att inte varje lärare behöver göra det och för att undvika gamla rykten om att det fungerar dåligt. Teknikutvecklingen går fort på detta område. Plötsligt kommer det att gå fort att lägga till textningen.
     
  3. Färger, kontraster och alternativtexter
    a. Ca 8% av manliga studenter och ca 1% av kvinnliga studenter har svårt att skilja på rött och grönt. Se till så att de kan förstå dina PowerPoints ändå genom att välja andra färger eller att markera skillnaderna på annat sätt (text, form).
    b. Många studenter blir också hjälpta av höga kontraster. Prova att kisa lite med ögonen när du tittar på dina PowerPoint-bilder och se om du ändå kan se dem bra.
    c. Lägg till alternativtexter till bilder, så att studenter med synnedsättning kan få en beskrivning av vad bilden föreställer: Dubbelklicka på bilden, klicka på Alternativtext och fyll i några ord om vad bilden föreställer. Alternativtexten följer med om du kopierar bilden, så beta av några bilder då och då.
     
  4. Kolla hur tillgängligt ditt dokument är i Canvas
    Det markeras med en grön, gul eller röd symbol. Klicka på symbolen för att få information om hur du kan förbättra dokumentet.
    Skärmklipp som visar tillgänglighetsresultat i Canvas.
  5. Automatisk textning i PowerPoint
    Den är riktigt bra och utvecklas i snabb takt.
    a. Prova att kryssa i rutan för automatisk textning i PowerPoint (Meny: Bildspel, Använd alltid undertexter). Det kan vara bra när alla åhörare inte är jättebra på det talade språket. Du kan ställa in vilket språk du talar och vilket språk du vill att det textas på.
    Skärmklipp från PowerPoint som visar automatisk textning.

    b. Har du inte senare års version av Office/PowerPoint? Be datoransvarig att installera dem. Tillgänglighetsfunktionerna förbättras snabbt i nya versioner.

Steg C: Fortbilda dig kontinuerligt om tillgänglighet och inkluderande lärande som en del av din pedagogiska utveckling

Nu är du på väg att bli ett proffs på tillgänglighet och inkluderande undervisning.

  1. Läs mer om att skapa tillgängligt innehåll på Medarbetarwebben

    Skapa tillgängligt innehåll, Medarbetarwebben – medarbetarwebben.lu.se
     
  2. Läs om UDL (Universal Design for Learning/Universell Design för Lärande) och förbättra dina läraktiviteter och examination, så studenterna kan engagera sig i lärandet på olika sätt, inhämta information på olika sätt och redovisa sina kunskaper på olika sätt.

    The UDL Guidelines, CAST – udlguidelines.cast.org
     
  3. Situationskort för inkluderande e-lärande
    a. Titta på situationskorten för inkluderande e-lärande och se om du som undervisar är förberedd för en mångfald av studenter och situationer. De flesta korten är också relevanta för undervisning på plats.

    Context cards / Situationskort, Certec, LTH – design.lth.se/contextcards
     
    Bild som visar olika situationskort för lärande och e-lärande från Certec, LTH.

    b. Diskutera med dina kollegor hur ni kan göra på bästa sätt i de situationerna.
     
  4. Anmäl dig till något seminarium om tillgänglighet i Kalendariet på education.lu.se

    Stöd för digital undervisning, Kalendarium – education.lu.se

     
  5. Följ teknikutvecklingen
    Microsoft, Apple, Google och Adobe arbetar mycket med tillgänglighet. Nya funktioner som gör det lätt att göra rätt kommer hela tiden, t ex automatisk textning i PowerPoint och Teams. Döm inte ut något för att det inte är perfekt nu. Det kan bli mycket bättre om några månader. Kolla med jämna mellanrum. Sprid det som fungerar bra till dina kollegor. Sprid inte för mycket av det som inte fungerar perfekt än. Det kanske fungerar perfekt imorgon.

Kontakt

Håkan Eftring

Universitetslektor, Certec - Rehabiliteringsteknik och Design
Studierektor för grundutbildningen, Institutionen för designvetenskaper,  LTH

hakan [dot] eftring [at] certec [dot] lth [dot] se (hakan[dot]eftring[at]certec[dot]lth[dot]se)

Håkan Eftrings profil i Lunds universitets forskningsportal