NORDUnet avbryter pågående upphandling av lärplattform

Foto på händer vid en bärbar dator.

En ny upphandling med korrigerat och förtydligat underlag kommer att publiceras i nästa vecka.

Foto: Christina @ wocintechchat.com från Unsplash.com.

Just nu pågår en upphandling av lärplattform via NORDUnet, som har tagit beslutet att avbryta upphandlingen på grund av påtalade oklarheter kring avropsförfarandet.

Vad händer nu?

För att undvika en onödig fördröjning har NORDUnet valt att korrigera och förtydliga underlaget och publicerar därmed en ny upphandling av lärplattform under nästa vecka.

Hur ser den nya tidsplanen ut?

Processen kommer att bli något försenad. NORDUnet räknar med att vara klara i början av juli, vilket är lite mindre än en månad senare än den ursprungliga tidsplanen. Anledningen till att fördröjningen inte beräknas bli längre är att NORDUnet kommer att kunna återanvända mycket av materialet och arbetet som redan har gjorts.

Hur påverkar detta Lunds universitet?

Lunds universitets befintliga avtal om lärplattform (Canvas) gäller under sex år och startade 2018-10-01. Avtalet går ut under hösten 2024. För att garantera att Lunds universitet även framöver har tillgång till en god lärplattform, bevakar Enheten för Undervisningsstöd denna upphandling, och avser om lämpligt avropa den nu försenade upphandlingen.

Vid frågor kontakta Enheten för undervisningsstöd via epost: digital [at] education [dot] lu [dot] se (digital[at]education[dot]lu[dot]se)