Att hantera gruppövningar över nätet

Bild som visar grupper

På en kurs där studenterna ofta jobbar i grupper och behöver träffas över nätet, kan det kännas omständigt att använda Zoom och dess breakout rooms - ett alternativ till Zoom kan i detta fall vara Teams som finns integrerat i lärplattformen Canvas.

På Biologiska institutionen, Naturvetenskapliga fakulteteten jobbar Christoffer Johansson som lärare på en kurs där studenterna ofta har arbeten i grupper. Efter att ha testat olika digitala verktyg för att hantera dessa grupparbeten fastnade han för en lösning där han använder Teams som finns integrerat i Canvas.

Christoffer beskriver processen så här:

I Canvas har varje grupp en egen yta som de kan dela material på, diskutera olika saker etc. På denna yta, som du hittar genom att trycka på de tre punkterna till höger om gruppens namn, så kan du tex skapa en sida (en page) där du lägger en länk till ett Teamsmöte. Teams är integrerat i Canvas och du skapar en möteslänk genom att trycka på den blå v-symbolen i texteditorn och välja Microsoft Teams meetings. Följ instruktionerna och i sista steget trycker du på Copy så kommer länken in på sidan. Nu kan alla som har länken ansluta till mötet (dvs studenterna i gruppen och lärare).

Första gången du visar detta för studenterna krävs lite info till dem kring hur de hittar till länken. Därefter kan de fortsätta att använda länken upprepade gånger till sina gruppövningar - det krävs alltså inte att du som lärare startar upp mötet. Du som lärare kan altlid ansluta dig till Teamsmötet och se hur det går för studenterna och sedan gå över till en annan grupp. Den stora fördelen är också att du använder dig av grupperna du skapat i Canvas och att länken kan användas flera gånger.

Det kan verka lite krångligt som lärare att ta sig mellan gruppernas möten, men det finns lite trick som underlättar. När du gått in på en grupps yta i Canvas (via de tre prickarna till höger om gruppnamnet) kan du växla mellan grupperna (Byt grupp – uppe till vänster i Canvas). Du kan också. när du varit inne i de olika grupperna i Teams och skrivit något i chatten, via chatten ansluta direkt till grupperna inifrån Teams utan att behöva gå via Canvas.

Vill du också använda Teams till grupparbeten så som Christoffer?

Stöd för dina studenter

Har dina studenter frågor kring Teams så finns det information för dem i studentguiden som de hittar i Canvas under stycket Teams.

Lycka till!