Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Grupparbeten online

Grupparbete

Grupparbeten är ett vanligt inslag i många kurser på universitetet, och de kräver alltid att studenterna tar ett stort ansvar för sitt eget lärande. Att dela ut grupparbeten när undervisningen sker på distans, och studenterna kanske inte har möjlighet att träffas som vanligt innebär att förutsättningarna förändras.

Foto: Marvin Meyer via Unsplash

Många av de saker som bidrar till fungerade grupparbeten är allmängiltiga, men eftersom många studenter saknar vana av grupparbeten på distans kan det vara värt att trycka lite extra på ett par saker. Det finns också många verktyg som kan hjälpa studenterna att få till ett lyckat samarbete. 

Innan grupparbetet startar: 

  • Uppmana studenterna att skriva och lämna in ett gruppkontrakt där de enas om formerna för sitt samarbete, när de ska ses, vad de ska göra när de ses, hur de ska hantera eventuella konflikter, hur de ska kommunicera, hur de ser till att alla får komma till tals etc. 

  • För att minska risken för missförstånd och slitningar i grupperna kan det också vara klokt att, i instruktionerna, be dem enas internt om uppgiftens syfte, omfång, hur de kommer bedömas samt gruppens ambitionsnivå. 

  • Använd ytan för grupparbeten som finns inbyggd i Canvas. Via den kan grupperna dela filer, ha möten, skriva kollaborativt och diskutera. Gruppytor skapas automatiskt om du använder Canvas verktyg för gruppindelning. Du kan som lärare följa gruppernas aktivitet och ha lite koll på hur det går för dem. 
    Läs om gruppsidor i vår Canvasguide

  • Överväg att erbjuda någon form av incheckning under arbetets gång. Det är ett bra sätt att tidigt fånga upp samarbeten som är på väg åt fel håll. Bäst är om varje grupp får chans att avrapportera muntligt hur det går för dem, antingen på en separat tid eller som en del av något annat. Om det inte finns tid till det kan du be varje grupp att skriftligen besvara ett antal kortare frågor om vad de gjort, hur samarbetet fungerar etc.

Kollaborativa verktyg studenter kan använda i grupparbeten 

  • Google Docs används redan av väldigt många studenter. Som verktyg för att gemensamt skriva och redigera en text är det väldigt användbart då det är enkelt, gratis och plattformsoberoende. I Canvas finns också möjlighet för samarbete via Office 365 under samma funktion. 

  • Padlet är ett mångsidigt verktyg som kan användas för att jobba med brainstorming, tidslinjer eller för att på olika sätt strukturera och samarbeta kring idéer. Studenter kan registrera ett konto med sin studentmail för att få tillgång till all funktionalitet. 

  • Trello är ett projekthanteringsverktyg som från början skapades för mjukvarutveckling. Gratisversionen räcker långt och kan användas för att lista saker som behöver göras, tilldela uppgifterna till medlemmar i teamet, följa hur arbetet med de olika uppgifterna fortskrider samt hantera deadlines. En stor poäng med Trello är att all planering i grupparbetet visualiseras så att gruppen får samsyn på vad som behöver göras när och vem som är ansvarig. Trello förvaltas inte av LU och har därmed inte egna guider eller support. Här är emellertid en guide om hur dina studenter kan komma igång om de vill nyttja tjänsten: 
    Trello 101- getting started

Studentguider 

Vill du stötta dina studenter med instruktioner? Tänk på att du inte behöver skriva dem själv.